Välj en sida

Text är lika avgörande som design för att vägleda och hjälpa användare att navigera och agera, vare sig det gäller en webbplats, en app eller en programvara. UX-copy är konsten att guida användaren rätt och förebygga misstag med hjälp av text. 

 

Allt som användaren stöter på kommer att påverka användarupplevelsen, från den minsta knapp till det mest besvärliga felmeddelande. Det är en UX-writers jobb att skapa text som inte bara är övertygande och kortfattad, utan som också är tydlig och passar i sammanhanget. En UX-writer skriver alltså UX-copy.

Så, hur skriver du för att öka konvertering och användbarhet?
Här är fem tips som hjälper dig att skriva snygg och användarvänlig UX-copy.

1. Undvik jargong, svåra ord och komplicerade meningar

Två av de viktigaste kännetecknen för effektiv UX-copy är tydlighet och enkelhet. För att en text ska bli tydlig måste du undvika tekniska termer och komplext språk. Använd istället bekanta, förståeliga ord och fraser som användaren känner igen. 

Här är några principer att ta hänsyn till när du skriver text:
– Använd korta och enkla meningar
– Gör pronomen tydliga
– Undvik formspråk, slang, jargong, förkortningar, dubbla negationer (t.ex. jag vill inte avregistrera mig) eller kulturspecifika referenser
Det går att mäta hur svårläst och krånglig en text är. Appen Hemingway är ett bra verktyg för att mäta hur lättläst din text är. Klass 7 eller lägre är en bra ambitionsnivå.
http://www.hemingwayapp.com

2. Berätta vad du vill att användaren ska göra

Texten ska berätta för användare hur man kommer från punkt A till punkt B. Verb är ord för handling och skeenden. De ger vägbeskrivning och vägledning.
När användare läser ett verb så vet de vad knappen kommer att göra när de trycker på den.
Jämför ett verb med det med generiska JA/NEJ som ofta används på knappar för bekräftelse. Användare måste läsa dialogrutan innan de kan svara. Om de hoppar över att läsa texten kan de trycka på fel knapp vilket kan leda till irritation.
När du till exempel berättar för din användare: ”Klicka här för att komma igång”, föreslår du vad de ska göra och hur de ska gå vidare.
Specifika verb, som anslut eller spara, är mer meningsfulla för användare än de mer generiska konfigurera eller hantera.

3. Håll dig till saken

Att använda olika ord för att beskriva samma sak skapar förvirring. Ett typiskt exempel på inkonsekvens är att ersätta ett ord med en synonym i en annan del av gränssnittet. Om du till exempel skriver ”Boka” i en del av gränssnittet kan du inte kalla samma funktion för ”Beställ” i en annan del av samma gränssnitt.

En annan vanlig fallgrop är att kombinera tilltalsformer. Hänvisa inte till användaren i både andra person och första person i samma fras.
Skriv: Ändra dina inställningar på Ditt konto
Skriv inte: Ändra dina inställningar på Mitt konto

4. Välj tydliga felmeddelanden

Vaga och tvetydiga felmeddelanden orsakar stora bortfall av användare. Ingen vill fortsätta fylla i samma formulär om och om igen, bara för att fortsätta att få ett felmeddelande de inte förstår. ”Något har gått fel” kan i princip innebära vad som helst. Ett bra felmeddelande innehåller tre delar: problemidentifiering, orsak och en lösning.

Skriv:
Inloggningsfel: Du har angett ett felaktigt lösenord
Fyll i din e-postadress i formatet name@exempel.com
Var vänlig och skriv in ditt namn
En fil med det namnet finns redan. Testa ett annat namn.

Skriv inte:
Systemfel (kod # 2234): Ett autentiseringsfel har inträffat
Oops, något gick fel!
Det inträffade ett problem vid skapandet av ditt konto
3 fel hittades, misslyckades att spara

5. Testa på riktiga användare

Som en del av designprocessen behöver text, precis som design, genomgå användartester. Testerna hjälper dig att verifiera hur väl användarna förstår gränssnittets funktioner och ordval.

Du kan välja att testa den version du arbetar med och få feedback på den eller jämföra med ett annat alternativ eller befintlig text. Om du testar text för en helt ny produkt kanske du vill skapa olika versioner som skiljer sig i tonläge och utvärdera vilken som fungerar bäst.

 

Text spelar roll för helhetsupplevelsen och UX-copy är en lika självklar del av en uppskattad webbplats eller app som UX-design. På Maverick jobbar skribenter, designer och utvecklar tätt ihop. Prata gärna med oss om UX i allmänhet och UX-writing i synnerhet.

Linn Davidsson

UX Designer

+46 704 73 44 86
linn.davidsson@sigma.se

Det här är HubSpot Enterprise Growth Suite 2018

HubSpot Enterprise har tidigare varit det stora paketet för dig med många kontakter. Nya Enterprise är till för dig som växer snabbt. Fokus ligger nu på flera nya funktioner för dig och ditt företag som går från mellan till stort och kräver mer kontroll,...

Självhjälpskurs i data, analys och leadshantering

Överväldigad av all data som ska tas fram?  Vi benar ut de grundläggande delarna du behöver ha koll på när det kommer till att analysera data.   Nu ska vi vara riktigt ärliga här. En webbanalys är bland det enklaste du kan sälja. Det är en produkt om går att...

Vad är Inbound Marknadsföring?

Foto: Matthew Henry. Inbound marknadsföring – strategin som hjälper dig optimera innehåll utifrån dina riktiga användares behov och intressen. Resultatet? Fler köpbenägna leads. I det här blogginlägget ska jag försöka förklara den resultatdrivna...

HubSpot User Groups i Stockholm

Maverick by Sigma är en av två utsedda partnerbyråer som är med och arrangerar träffar för HubSpot-användare i Stockholm. HubSpot User Group (HUG) sker fyra gånger under året och är öppna event för alla användare av HubSpots mjukvara.   #HUGSthlm HubSpot User...

7 tips på hur du kan optimera din säljprocess

Känner du att er säljprocess känns ofokuserad, trött och långsam? Är det något som skaver och gör att ni spenderar tid på fel saker, får leads som aldrig kommer någon vart och möter arga prospekt när ni plockar upp telefonen? Ingen fara, de flesta känner på samma...

Läs allt om Inbound 2018, årets HubSpot-event, hos oss på Maverick

Det är dags för Inbound igen, som vanligt en pöl bort i Boston, USA. Från tisdag den 4 september till fredag den 7 september ska mellan 20 till 30,000 marknadsförare, säljare, analytiker, growth hackers och andra digitala innovatörer mötas i konferanslokaler. För er...

Vi har blivit nominerade i Microsoft Partner Awards!

Vi har blivit nominerade och tagit en finalplats i Microsoft Partner Awards tillsammans med SAS - Scandinavian Airlines!   Tillsammans med SAS - Scandinavian Airlines har vi tagit en stark finalplats i kategorin Årets innovativa lösning. Vi är så glada och...

Storytelling – 5 enkla och framgångsrika kommunikationstips

Vi möts ofta av frågan om vad som är bra storytelling och hur man skapar en bra story. Nedan har jag därför listat fem enkla tips på hur du kan skapa framgångsrik kommunikation! Efter många års erfarenhet av att skriva, presentera och skapa värdeskapande kommunikation...

Stort tack till alla som kom på torsdagens Qurious-event!

Vi vill tacka alla er som kom på torsdagens lyckade Qurious-event i Stockholm! Vi är så glada över hur många av er som kom och lyssnade, minglade, drack bubbel och bidrog till en härlig kväll där förändringskommunikation fick stå i fokus.   Under torsdagens event...

Maverick och We & Sports i samarbete för mental hälsa bland idrottande ungdomar

Organisationen We & Sports arbetar för att förändra idrottsklimatet i Sverige och är resultatet av en pappas kamp för sin dotters psykiska hälsa. Syftet med initiativet är att arbeta förbyggande med psykisk hälsa hos idrottande ungdomar.   På torsdagens...
Share This