Välj en sida

Text är lika avgörande som design för att vägleda och hjälpa användare att navigera och agera, vare sig det gäller en webbplats, en app eller en programvara. UX-copy är konsten att guida användaren rätt och förebygga misstag med hjälp av text. 

 

Allt som användaren stöter på kommer att påverka användarupplevelsen, från den minsta knapp till det mest besvärliga felmeddelande. Det är en UX-writers jobb att skapa text som inte bara är övertygande och kortfattad, utan som också är tydlig och passar i sammanhanget. En UX-writer skriver alltså UX-copy.

Så, hur skriver du för att öka konvertering och användbarhet?
Här är fem tips som hjälper dig att skriva snygg och användarvänlig UX-copy.

1. Undvik jargong, svåra ord och komplicerade meningar

Två av de viktigaste kännetecknen för effektiv UX-copy är tydlighet och enkelhet. För att en text ska bli tydlig måste du undvika tekniska termer och komplext språk. Använd istället bekanta, förståeliga ord och fraser som användaren känner igen. 

Här är några principer att ta hänsyn till när du skriver text:
– Använd korta och enkla meningar
– Gör pronomen tydliga
– Undvik formspråk, slang, jargong, förkortningar, dubbla negationer (t.ex. jag vill inte avregistrera mig) eller kulturspecifika referenser
Det går att mäta hur svårläst och krånglig en text är. Appen Hemingway är ett bra verktyg för att mäta hur lättläst din text är. Klass 7 eller lägre är en bra ambitionsnivå.
http://www.hemingwayapp.com

2. Berätta vad du vill att användaren ska göra

Texten ska berätta för användare hur man kommer från punkt A till punkt B. Verb är ord för handling och skeenden. De ger vägbeskrivning och vägledning.
När användare läser ett verb så vet de vad knappen kommer att göra när de trycker på den.
Jämför ett verb med det med generiska JA/NEJ som ofta används på knappar för bekräftelse. Användare måste läsa dialogrutan innan de kan svara. Om de hoppar över att läsa texten kan de trycka på fel knapp vilket kan leda till irritation.
När du till exempel berättar för din användare: ”Klicka här för att komma igång”, föreslår du vad de ska göra och hur de ska gå vidare.
Specifika verb, som anslut eller spara, är mer meningsfulla för användare än de mer generiska konfigurera eller hantera.

3. Håll dig till saken

Att använda olika ord för att beskriva samma sak skapar förvirring. Ett typiskt exempel på inkonsekvens är att ersätta ett ord med en synonym i en annan del av gränssnittet. Om du till exempel skriver ”Boka” i en del av gränssnittet kan du inte kalla samma funktion för ”Beställ” i en annan del av samma gränssnitt.

En annan vanlig fallgrop är att kombinera tilltalsformer. Hänvisa inte till användaren i både andra person och första person i samma fras.
Skriv: Ändra dina inställningar på Ditt konto
Skriv inte: Ändra dina inställningar på Mitt konto

4. Välj tydliga felmeddelanden

Vaga och tvetydiga felmeddelanden orsakar stora bortfall av användare. Ingen vill fortsätta fylla i samma formulär om och om igen, bara för att fortsätta att få ett felmeddelande de inte förstår. ”Något har gått fel” kan i princip innebära vad som helst. Ett bra felmeddelande innehåller tre delar: problemidentifiering, orsak och en lösning.

Skriv:
Inloggningsfel: Du har angett ett felaktigt lösenord
Fyll i din e-postadress i formatet name@exempel.com
Var vänlig och skriv in ditt namn
En fil med det namnet finns redan. Testa ett annat namn.

Skriv inte:
Systemfel (kod # 2234): Ett autentiseringsfel har inträffat
Oops, något gick fel!
Det inträffade ett problem vid skapandet av ditt konto
3 fel hittades, misslyckades att spara

5. Testa på riktiga användare

Som en del av designprocessen behöver text, precis som design, genomgå användartester. Testerna hjälper dig att verifiera hur väl användarna förstår gränssnittets funktioner och ordval.

Du kan välja att testa den version du arbetar med och få feedback på den eller jämföra med ett annat alternativ eller befintlig text. Om du testar text för en helt ny produkt kanske du vill skapa olika versioner som skiljer sig i tonläge och utvärdera vilken som fungerar bäst.

 

Text spelar roll för helhetsupplevelsen och UX-copy är en lika självklar del av en uppskattad webbplats eller app som UX-design. På Maverick jobbar skribenter, designer och utvecklar tätt ihop. Prata gärna med oss om UX i allmänhet och UX-writing i synnerhet.

Linn Davidsson

UX Designer

+46 704 73 44 86
linn.davidsson@sigma.se

Skapa en digital marknadsföringsstrategi i endast tio steg

Ibland är det bra att stanna upp och reflektera över hur den operativa marknadsföringsstrategin ser ut, vad den innehåller och hur den presterar. Frågorna som vi mår bra av att ställa oss kan vara många, men de flesta team brukar ställa frågor i stil med: Innehåller...

Terminologin som hjälper dig att förstå internetmarknadsföring

Alla vet vi hur svårt det kan vara att "möta bonden på bondens språk" när det handlar om internetmarknadsföring och akronymer. Oavsett om vi ska exponera en ny kollega eller kund för en akronym inom internetmarknadsföring så kan vi aldrig vara helt säkra på att...

UX – Ett recept för att skapa värde | Maverick by Sigma

UX är ett paraplybegrepp som mynnar ut i många grenar och många begrepp. I stort kan man säga att UX-design handlar om att skapa en så bra användarupplevelse som möjligt. Nedan förklarar vi begreppet, nyttan och värdet!   Vi arbetar dagligen med att guida...

Snart är det dags för årets DME-event!

Den 8 november är det åter igen dags för Apsis årliga event, DME 2018, i Malmö. Dagen kommer bestå av spännande keynotes, breakout sessions och bland annat, en av våra Mavericks; Andreas Cederblad!   "Is your Growth potential broken? Create an experimental...

Maverick och We & Sports i samarbete för mental hälsa bland idrottande ungdomar

Organisationen We & Sports arbetar för att förändra idrottsklimatet i Sverige och är resultatet av en pappas kamp för sin dotters psykiska hälsa. Syftet med initiativet är att arbeta förbyggande med psykisk hälsa hos idrottande ungdomar.   På torsdagens...

84 akronymer som hjälper dig att förstå internetmarknadsföring

Alla vet vi hur svårt det kan vara att "möta bonden på bondens språk" när det handlar om internetmarknadsföring och akronymer. Oavsett om vi ska exponera en ny kollega eller kund för en akronym inom internetmarknadsföring, kan vi aldrig vara helt säkra på att...

Fem steg för en bättre kundupplevelse

Ett bra sätt för att hitta inspiration till såväl sig själv som sin organisation, är att kika in i studier från exempelvis Econsultancy och Google. Med bakgrund inom publicist-, retail- och B2B-branschen, kan vi känna igen oss i hur det har sett ut på andra platser i...

Video, video video – Väx med HubSpot Video

En av de mest efterlängtade nyheterna på årets Inbound 18 var video-funktionen. Äntligen kan Hubspots användare använda plattformen för att producera innehåll tillsammans med nya och spännande funktioner!   HubSpot har gått ihop med sin partner Vidyard för att ge...

Hur många leads behöver du för att nå ditt intäktsmål?

Försöker du fånga så många B2B-leads som möjligt med din leadsgenerering? Har du en tydlig förståelse för hur många leads du verkligen behöver? Ett trick från oss är att du kan börja med ditt årliga intäktsmål. Utifrån ditt årliga intäktsmål kan vi sedan arbeta...

Nyheter i Starter-paketen för Sales, Marketing och Service i HubSpot 2018

HubSpot Starter är den första klossen som företag vänder sig till när de ska börja använda HubSpot som sitt verktyg för leadshantering. Starter har nu utrustats med alla tre delar av plattformen: Sales, Marketing och Service, för att du lättare ska kunna komma igång...
Share This