Välj en sida

Text är lika avgörande som design för att vägleda och hjälpa användare att navigera och agera, vare sig det gäller en webbplats, en app eller en programvara. UX-copy är konsten att guida användaren rätt och förebygga misstag med hjälp av text. 

 

Allt som användaren stöter på kommer att påverka användarupplevelsen, från den minsta knapp till det mest besvärliga felmeddelande. Det är en UX-writers jobb att skapa text som inte bara är övertygande och kortfattad, utan som också är tydlig och passar i sammanhanget. En UX-writer skriver alltså UX-copy.

Så, hur skriver du för att öka konvertering och användbarhet?
Här är fem tips som hjälper dig att skriva snygg och användarvänlig UX-copy.

1. Undvik jargong, svåra ord och komplicerade meningar

Två av de viktigaste kännetecknen för effektiv UX-copy är tydlighet och enkelhet. För att en text ska bli tydlig måste du undvika tekniska termer och komplext språk. Använd istället bekanta, förståeliga ord och fraser som användaren känner igen. 

Här är några principer att ta hänsyn till när du skriver text:
– Använd korta och enkla meningar
– Gör pronomen tydliga
– Undvik formspråk, slang, jargong, förkortningar, dubbla negationer (t.ex. jag vill inte avregistrera mig) eller kulturspecifika referenser
Det går att mäta hur svårläst och krånglig en text är. Appen Hemingway är ett bra verktyg för att mäta hur lättläst din text är. Klass 7 eller lägre är en bra ambitionsnivå.
http://www.hemingwayapp.com

2. Berätta vad du vill att användaren ska göra

Texten ska berätta för användare hur man kommer från punkt A till punkt B. Verb är ord för handling och skeenden. De ger vägbeskrivning och vägledning.
När användare läser ett verb så vet de vad knappen kommer att göra när de trycker på den.
Jämför ett verb med det med generiska JA/NEJ som ofta används på knappar för bekräftelse. Användare måste läsa dialogrutan innan de kan svara. Om de hoppar över att läsa texten kan de trycka på fel knapp vilket kan leda till irritation.
När du till exempel berättar för din användare: ”Klicka här för att komma igång”, föreslår du vad de ska göra och hur de ska gå vidare.
Specifika verb, som anslut eller spara, är mer meningsfulla för användare än de mer generiska konfigurera eller hantera.

3. Håll dig till saken

Att använda olika ord för att beskriva samma sak skapar förvirring. Ett typiskt exempel på inkonsekvens är att ersätta ett ord med en synonym i en annan del av gränssnittet. Om du till exempel skriver ”Boka” i en del av gränssnittet kan du inte kalla samma funktion för ”Beställ” i en annan del av samma gränssnitt.

En annan vanlig fallgrop är att kombinera tilltalsformer. Hänvisa inte till användaren i både andra person och första person i samma fras.
Skriv: Ändra dina inställningar på Ditt konto
Skriv inte: Ändra dina inställningar på Mitt konto

4. Välj tydliga felmeddelanden

Vaga och tvetydiga felmeddelanden orsakar stora bortfall av användare. Ingen vill fortsätta fylla i samma formulär om och om igen, bara för att fortsätta att få ett felmeddelande de inte förstår. ”Något har gått fel” kan i princip innebära vad som helst. Ett bra felmeddelande innehåller tre delar: problemidentifiering, orsak och en lösning.

Skriv:
Inloggningsfel: Du har angett ett felaktigt lösenord
Fyll i din e-postadress i formatet name@exempel.com
Var vänlig och skriv in ditt namn
En fil med det namnet finns redan. Testa ett annat namn.

Skriv inte:
Systemfel (kod # 2234): Ett autentiseringsfel har inträffat
Oops, något gick fel!
Det inträffade ett problem vid skapandet av ditt konto
3 fel hittades, misslyckades att spara

5. Testa på riktiga användare

Som en del av designprocessen behöver text, precis som design, genomgå användartester. Testerna hjälper dig att verifiera hur väl användarna förstår gränssnittets funktioner och ordval.

Du kan välja att testa den version du arbetar med och få feedback på den eller jämföra med ett annat alternativ eller befintlig text. Om du testar text för en helt ny produkt kanske du vill skapa olika versioner som skiljer sig i tonläge och utvärdera vilken som fungerar bäst.

 

Text spelar roll för helhetsupplevelsen och UX-copy är en lika självklar del av en uppskattad webbplats eller app som UX-design. På Maverick jobbar skribenter, designer och utvecklar tätt ihop. Prata gärna med oss om UX i allmänhet och UX-writing i synnerhet.

Linn Davidsson

UX Designer

+46 704 73 44 86
linn.davidsson@sigma.se

Fem steg för en bättre kundupplevelse

Ett bra sätt för att hitta inspiration till såväl sig själv som sin organisation, är att kika in i studier från exempelvis Econsultancy och Google. Med bakgrund inom publicist-, retail- och B2B-branschen, kan vi känna igen oss i hur det har sett ut på andra platser i...

Vad är Inbound Marknadsföring?

Foto: Matthew Henry. Inbound marknadsföring – strategin som hjälper dig optimera innehåll utifrån dina riktiga användares behov och intressen. Resultatet? Fler köpbenägna leads. I det här blogginlägget ska jag försöka förklara den resultatdrivna...

Digital marknadsföring på kundens villkor

Ge dina besökare, användare och kunder den upplevelse de förväntar sig– och mer! De flesta av oss besökare, användare och kunder har idag högre förväntningar på lösningar och upplevelser än tidigare. Den upplevelse du som företag, organisation eller handlare kan...

Vad är Marketing Automation?

Foto: Sunisa Mist. Marketing automation är systemet som förenklar er marknadsprocess och samtidigt hjälper er med leadsgenerering. Hur? Genom att anpassa innehåll utifrån era kunders digitala fotspår.   Många idag tror att ju mer marknadsföring som produceras, desto...

Terminologin som hjälper dig att förstå internetmarknadsföring

Alla vet vi hur svårt det kan vara att "möta bonden på bondens språk" när det handlar om internetmarknadsföring och akronymer. Oavsett om vi ska exponera en ny kollega eller kund för en akronym inom internetmarknadsföring så kan vi aldrig vara helt säkra på att...

84 akronymer som hjälper dig att förstå internetmarknadsföring

Alla vet vi hur svårt det kan vara att "möta bonden på bondens språk" när det handlar om internetmarknadsföring och akronymer. Oavsett om vi ska exponera en ny kollega eller kund för en akronym inom internetmarknadsföring, kan vi aldrig vara helt säkra på att...

Stresstesta din sajt och förbättra din inbound marketing

Har du funderat på varför du syns dåligt i sökmotorerna? Om du upptäckt att du kanske inte indexeras på Google särskilt bra, kan det vara en bra idé att göra ett stresstest. Ett stresstest kan bestå av ganska enkla verktyg och värden. Läs vidare för några snabba tips...

Skapa en digital marknadsföringsstrategi i endast tio steg

Ibland är det bra att stanna upp och reflektera över hur den operativa marknadsföringsstrategin ser ut, vad den innehåller och hur den presterar. Frågorna som vi mår bra av att ställa oss kan vara många, men de flesta team brukar ställa frågor i stil med: Innehåller...

Hur många leads behöver du för att nå ditt intäktsmål?

Försöker du fånga så många B2B-leads som möjligt med din leadsgenerering? Har du en tydlig förståelse för hur många leads du verkligen behöver? Ett trick från oss är att du kan börja med ditt årliga intäktsmål. Utifrån ditt årliga intäktsmål kan vi sedan arbeta...

Skapa insikter om dina besökare och öka din konvertering!

Vid arbete med konverteringsoptimering, strävar man efter att få besökare att göra det du vill att hen ska göra på din webbplats. Det kan exempelvis handla om att få en besökare att göra ett köp via en e-handel, en registrering av ett nyhetsbrev eller en delning av...
Share This