Välj en sida

Med start i vecka 24 fick Maverick i Göteborg förstärkning i form av fyra sommarjobbare. Ungdomarna kommer från GbgOpen, vilket är ett talangprogram som syftar till att öka ungdomars insikt i kommunikationsbranschen, hitta nya talanger och generellt stärka kontakten mellan ungdomar och näringslivet. Låt oss presentera Mavericks senaste förstärkning: Mohammad, Vo, Ellen och Nasa!

 

Kommunikationsbranschens absolut främsta tillgång är dess medarbetare och den kunskap, talang och kreativitet som de besitter. Dessvärre är det allt för många som inte har en enkel väg in i denna kreativa del av näringslivet, vilket gör att den saknar representation från många områden runt omkring Göteborg. Därför skapades GbgOpen, med syfte att öppna upp dörren för ungdomar från underrepresenterade områden genom att få chans att sommarjobba på olika byråer i Göteborg.

 

Uppdraget som gruppen kommer att arbeta med handlar om att ta fram idéer om hur vi kan få in fler ungdomar i arbetslivet. En viktig utmaning som initierats av Göteborgs Stad och ADA. Som stöd har sommarjobbarna tre mentorer från YRGO; Annie Stridh, Timmie Farby Måssebäck och Emma Bröhne, samt flera handledare från Maverick. Arbetet är upplagt enligt Design Thinking processen som inleddes med en uppstartsworkshop och resultatet av arbetet kommer att pitchas för Göteborgs Stad nu på fredag den 28:e juni.

 

Vad har varit mest lärorikt hittills under de här veckorna?

– Vi har fått lära oss hur det är att arbeta i ett projekt, säger Ellen. Hur det kan byggas upp och hur vi får idéer, ja hur hela arbetsprocessen ser ut.

– Jag tycker att det var intressant att lära mig om ”triangeln” om tid, pengar och kvalitet, säger Vo. På så sätt har vi sett in i hur projekten ser ut och hur en kommunikationsbyrå fungerar på en djupare nivå.

Vad har varit roligast?

– Att filma, att jag kände mig som en skådis! Jag har alltid velat bli en skådis men inte haft kontakterna till det, säger Mohammad.

– Plankan! säger Nasa. Efter plankan varje morgon så är jag taggad med massa energi!

 

Varför har Maverick valt att ta emot sommarjobbare från GbgOpen?

– Vi vill ge ungdomar som kanske inte ens hört talas om vår bransch, en chans att upptäcka vad vi gör och se att de också kan göra karriär här. Vi vet att ökad mångfald är bra både för oss på Maverick och hela branschen, eftersom vi vill att kommunikation ska kunna tala till och nå alla. Dessutom så älskar vi att möta och lära oss av nya människor! säger Kajsa Orvarson, kommunikationsstrateg och en av gruppens handledare på Maverick.

 

Vi på Maverick är glada över att få ha Mohammad, Vo, Ellen och Nasa hos oss, och det är så spännande att få följa hur de kreativa idéerna börjar att ta form!

 

Följ GbgOpen på Instagram här.

Fem steg för en bättre kundupplevelse

Ett bra sätt för att hitta inspiration till såväl sig själv som sin organisation, är att kika in i studier från exempelvis Econsultancy och Google. Med bakgrund inom publicist-, retail- och B2B-branschen, kan vi känna igen oss i hur det har sett ut på andra platser i...

Vad är Inbound Marknadsföring?

Foto: Matthew Henry. Inbound marknadsföring – strategin som hjälper dig optimera innehåll utifrån dina riktiga användares behov och intressen. Resultatet? Fler köpbenägna leads. I det här blogginlägget ska jag försöka förklara den resultatdrivna...

Digital marknadsföring på kundens villkor

Ge dina besökare, användare och kunder den upplevelse de förväntar sig– och mer! De flesta av oss besökare, användare och kunder har idag högre förväntningar på lösningar och upplevelser än tidigare. Den upplevelse du som företag, organisation eller handlare kan...

Vad är Marketing Automation?

Foto: Sunisa Mist. Marketing automation är systemet som förenklar er marknadsprocess och samtidigt hjälper er med leadsgenerering. Hur? Genom att anpassa innehåll utifrån era kunders digitala fotspår.   Många idag tror att ju mer marknadsföring som produceras, desto...

Terminologin som hjälper dig att förstå internetmarknadsföring

Alla vet vi hur svårt det kan vara att "möta bonden på bondens språk" när det handlar om internetmarknadsföring och akronymer. Oavsett om vi ska exponera en ny kollega eller kund för en akronym inom internetmarknadsföring så kan vi aldrig vara helt säkra på att...

84 akronymer som hjälper dig att förstå internetmarknadsföring

Alla vet vi hur svårt det kan vara att "möta bonden på bondens språk" när det handlar om internetmarknadsföring och akronymer. Oavsett om vi ska exponera en ny kollega eller kund för en akronym inom internetmarknadsföring, kan vi aldrig vara helt säkra på att...

Stresstesta din sajt och förbättra din inbound marketing

Har du funderat på varför du syns dåligt i sökmotorerna? Om du upptäckt att du kanske inte indexeras på Google särskilt bra, kan det vara en bra idé att göra ett stresstest. Ett stresstest kan bestå av ganska enkla verktyg och värden. Läs vidare för några snabba tips...

Skapa en digital marknadsföringsstrategi i endast tio steg

Ibland är det bra att stanna upp och reflektera över hur den operativa marknadsföringsstrategin ser ut, vad den innehåller och hur den presterar. Frågorna som vi mår bra av att ställa oss kan vara många, men de flesta team brukar ställa frågor i stil med: Innehåller...

Hur många leads behöver du för att nå ditt intäktsmål?

Försöker du fånga så många B2B-leads som möjligt med din leadsgenerering? Har du en tydlig förståelse för hur många leads du verkligen behöver? Ett trick från oss är att du kan börja med ditt årliga intäktsmål. Utifrån ditt årliga intäktsmål kan vi sedan arbeta...

Skapa insikter om dina besökare och öka din konvertering!

Vid arbete med konverteringsoptimering, strävar man efter att få besökare att göra det du vill att hen ska göra på din webbplats. Det kan exempelvis handla om att få en besökare att göra ett köp via en e-handel, en registrering av ett nyhetsbrev eller en delning av...
Share This