Välj en sida
I kärlekens tecken har UX-designern Nikola djupdykt i hur dejtingappen Tinder inte bara revolutionerat hur vi dejtar utan även lyckats förändra vår digitala användarupplevelse och vad det innebär att ”swipe:a höger”.

Länge leve revolutionen

För er som inte hänger med i den digitala dejtingrevolutionen, finns det flera utmanare till kontaktannonsen. Att introducera sig som någon som tycker om långa promenader längs stranden och mys hemma, gör man idag inte i en kolumn eller spalt i valfri lokaltidning. Det sker idag via telefonen i din ficka, via en app som exempelvis. Tinder. Självfallet finns flera utmanare på marknaden då internetdejting inte direkt är något nytt. Däremot var Tinder revolutionerande för sin tid och jag vill argumentera för att den fortfarande är det.

Nu när vi har formaliteterna ur vägen, kan vi väl börja förklara varför en dejting-app är värd allas vår uppmärksamhet och omtanke.

En digital aspekt

Tinder som applikation har revolutionerat våra digitala beteenden på många sätt och samtidigt förstärkt vissa andra beteenden. Appens mål är att matcha människor av olika preferenser och demografi med varandra. Detta gör appen med en huvudsakligt revolutionerande interaktion, och som resultat ett digitalt beteende som även förändrar vårt icke-digitala beteende.Vilket är några av flera anledningar till att Tinder är så pass framgångsrikt. Användarna får två koncept presenterade för sig, som för mina branschkollegor är uppenbara. Den första är ”cards” och den andra är ”swipen”.

Cards

Cards är ett samlingsnamn för ett element som kapslas in i formen av vad som oftast jämförs med ett kort. Det finns en tydlighet i att kapsla in det hela och det är också ett beteende som används av Google i deras egna ramverk, Material design. Anledningen till att Material design- och Cards-utseendet fungerar så bra är eftersom de lånar metaforer och logik från ”den riktiga världen”. Genom att använda något vi redan förstår i den riktiga världen blir friktionen för användarna mindre.

Swipen

Sedan har vi även det andra beteendet som är swipen. Att swipea betyder att du som användare drar med fingrarna över skärmen. I detta fallet är det att dra ett card höger eller vänster på skärmen. Det har tidigare använts för att till exempel scrolla, ändra bild i ett bildspel eller liknande.

Om man simplifierar det hela, är kortet en tydligare paketering av information, eller som i detta fallet, individer. Du väljer en åtgärd genom att dra kortet (swipen) till höger eller vänster. Du kan också se att det finns fler kort under det kortet du tittar på.  Detta för att du som användare ska förstå att du väljer en person ur högen. Vilket naturligt leder mig in i Tinders kulturella påverkan.

En kulturell aspekt 

Hur hyrde man film för ett par år sedan? Beteendet var att gå till en videobutik, titta och sedan välja filmer. Ingen ifrågasatte att det var en process som innebar att förflytta sig till butiken med allt vad det innebar och tillförde. När digitala tjänster uppkom som utmanade beteendet var det märkligt och kanske lite främmande. Flera företag hade teorier om hur detta skulle utspela sig och hur det skulle påverka ”branschen”. Beteendet för att hyra film har förändrats med allt vad det innebär. Samma utveckling kan man se när det kommer till dejtingscenen, till stor del genom Tinder. Om man vill tänka steget längre kan man också förutspå vad som kommer att hända som ett resultat av detta.

 

Beteendeskifte till följd av bättre matchningar

En aspekt jag har hört om, och själv funderat mycket över, är hur viktigt utseende blir i detta läget. Och kanske framförallt vad dessa typer av kriterier för urval, gör med våra hjärnor. Att döma en annan människas profil utifrån bilder är vanligt på Tinder, eftersom det ibland är allt som finns att tillgå. Vad som kan vara märkligt är att vi människor börjar döma människor online utifrån de erfarenheter vi upplevt med människor som uppfyller vissa eller flera liknande kriterier. Vilket i sin tur kan göra att människors tolerans eller snarare intresse för olika typer av människor, minskar.

En annan intressant aspekt är vad som händer när vi ser alla matchningar och interaktioner som direkt påverkar våra dopamin-receptorer. Interaktionen och hela idén uppmuntrar också att kommunicera med flera människor samtidigt vilket skapar en viss känsla av utbytbarhet i sammanhanget, vilket i sin tur minskar toleransen. Varför nöja sig med någon som verkar intressant när du precis matchade med någon som är ÄNNU snyggare?

Vad som i förlängningen kan ske är att en viss polarisering av profilerna som presenteras uppstår. I teorin skulle detta kunna innebära ett visst etniskt utseende, utbildning, intresse och annan digital information som finns att tillgå.Det är möjligt att avfärda detta som en naturlig algoritm för att få bättre matchningar, men det medför troligen en del konsekvenser. Om vi kollar på en annan social plattform som gör en liknande sak, nämligen Facebook, har det ofta lett till att information som en person är mer benägen att interagera med, prioriteras högre och avvikande åsikter och information dyker inte upp alls. Detta är kanske inte oroväckande statistik i isolering men om vi ponerar att människor har Facebook som nyhetskälla, blir det plötsligt en annan diskussion.

 

Så, jag lämnar er med denna tanke: Om Tinder-liknande tjänster blir den ledande dejting-metoden i framtiden, hur kommer det att påverka oss kulturellt och beteendemässigt?

Vill du prata digitala beteenden och UX? Hör av dig till vår UX-expert, Malin, nedan! 

Malin Bryntesson

Project Manager & UX Lead

+46 725 44 28 00
malin.bryntesson@sigma.se

Fem steg för en bättre kundupplevelse

Ett bra sätt för att hitta inspiration till såväl sig själv som sin organisation, är att kika in i studier från exempelvis Econsultancy och Google. Med bakgrund inom publicist-, retail- och B2B-branschen, kan vi känna igen oss i hur det har sett ut på andra platser i...

Vad är Inbound Marknadsföring?

Foto: Matthew Henry. Inbound marknadsföring – strategin som hjälper dig optimera innehåll utifrån dina riktiga användares behov och intressen. Resultatet? Fler köpbenägna leads. I det här blogginlägget ska jag försöka förklara den resultatdrivna...

Digital marknadsföring på kundens villkor

Ge dina besökare, användare och kunder den upplevelse de förväntar sig– och mer! De flesta av oss besökare, användare och kunder har idag högre förväntningar på lösningar och upplevelser än tidigare. Den upplevelse du som företag, organisation eller handlare kan...

Vad är Marketing Automation?

Foto: Sunisa Mist. Marketing automation är systemet som förenklar er marknadsprocess och samtidigt hjälper er med leadsgenerering. Hur? Genom att anpassa innehåll utifrån era kunders digitala fotspår.   Många idag tror att ju mer marknadsföring som produceras, desto...

Terminologin som hjälper dig att förstå internetmarknadsföring

Alla vet vi hur svårt det kan vara att "möta bonden på bondens språk" när det handlar om internetmarknadsföring och akronymer. Oavsett om vi ska exponera en ny kollega eller kund för en akronym inom internetmarknadsföring så kan vi aldrig vara helt säkra på att...

84 akronymer som hjälper dig att förstå internetmarknadsföring

Alla vet vi hur svårt det kan vara att "möta bonden på bondens språk" när det handlar om internetmarknadsföring och akronymer. Oavsett om vi ska exponera en ny kollega eller kund för en akronym inom internetmarknadsföring, kan vi aldrig vara helt säkra på att...

Stresstesta din sajt och förbättra din inbound marketing

Har du funderat på varför du syns dåligt i sökmotorerna? Om du upptäckt att du kanske inte indexeras på Google särskilt bra, kan det vara en bra idé att göra ett stresstest. Ett stresstest kan bestå av ganska enkla verktyg och värden. Läs vidare för några snabba tips...

Skapa en digital marknadsföringsstrategi i endast tio steg

Ibland är det bra att stanna upp och reflektera över hur den operativa marknadsföringsstrategin ser ut, vad den innehåller och hur den presterar. Frågorna som vi mår bra av att ställa oss kan vara många, men de flesta team brukar ställa frågor i stil med: Innehåller...

Hur många leads behöver du för att nå ditt intäktsmål?

Försöker du fånga så många B2B-leads som möjligt med din leadsgenerering? Har du en tydlig förståelse för hur många leads du verkligen behöver? Ett trick från oss är att du kan börja med ditt årliga intäktsmål. Utifrån ditt årliga intäktsmål kan vi sedan arbeta...

Skapa insikter om dina besökare och öka din konvertering!

Vid arbete med konverteringsoptimering, strävar man efter att få besökare att göra det du vill att hen ska göra på din webbplats. Det kan exempelvis handla om att få en besökare att göra ett köp via en e-handel, en registrering av ett nyhetsbrev eller en delning av...
Share This