Välj en sida
Överväldigad av all data som ska tas fram?  Vi benar ut de grundläggande delarna du behöver ha koll på när det kommer till att analysera data.

 

Nu ska vi vara riktigt ärliga här. En webbanalys är bland det enklaste du kan sälja. Det är en produkt om går att sälja dyrt varje månad, även fast nästan all data byrån använder sig av finns tillgänglig gratis även för kunden. Så borde du som kund fortsätta köpa de här analystjänsterna från din byrå? JA. En av dina viktigaste marknadsföringsinsatser som företag är att förstå hur dina digitala kanaler och din sajt presterar för att sedan kunna optimera utifrån just dessa. 

Men, om datan finns tillgänglig gratis är det väl ingen idé att betala för en rapport? Jo. Det är nämligen inte datan du ska betala för utan insikterna och vad du ska göra med de här insikterna. Har du någon gång velat stoppa huvudet i sanden så fort någon nämner ordet bounce rate? Det är nämligen lätt att bli överväldigad av all denna data som går att ta fram. 

Det är dock viktigt att komma ihåg att det är du som kund som kan din verksamhet och vet vad du vill uppnå. Även om du inte vet vad alla mätvärden står för, är det ändå du som har den viktigaste kunskapen för att kunna göra rätt analys. Så, vart börjar du då?

Koll på affärsmålen Den första frågan du ska ställa dig är vad det egentligen är du vill uppnå? Vad är dina affärsmål? Och vad är dina mål på lång, respektive kort, sikt? Vill du öka förtroendet för dig som leverantör eller har du en e-handel mot massmarknaden som du vill öka försäljningen inom?

Koll på hur siten stöttar affärsmålen Nästa fas handlar om hur siten ska hjälpa dig att nå de här målen. Har du valt att satsa på en blogg, en communityplattform för era kunder, en e-handel eller helt enkelt alltihop? Dessa väljs utifrån, och baseras på, dina affärsmål.

Checkpoint Affärsmålen är A och O. Inga mätvärden i världen kan hjälpa om du inte vet vad dina affärsmål ska svara mot. När du har koll på dina affärsmål och hur siten stöttar dem, är det dags att börja leta efter indikatorer. Alltså, något som pekar på att du faktiskt når dina mål. I de flesta verksamheter kommer grunden till den analysen heta leadshantering.

Leadshantering Leadshantering är mer än beskrivningen nedan, men i det här inlägget har vi valt att fokusera på just analysdelen. Leadshantering innebär att du har en plan kring hur du tar emot besökare på siten, hur du konverterar dem till leads, hur du sedan omvandlar dessa till kunder och slutligen vidare till ambassadörer.

När du analyserar hur dina leads tar sig framåt mot att bli kunder, ser du snabbt var de fastnar någonstans och var du ska lägga dina kommande insatser. Om du har många besökare men få som konverterar ska du ta tag i konverteringsoptimeringen och inte lägga krutet på att driva in fler besökare.

Har du istället få besökare men hög konverteringsgrad är det dags att lägga fokus på att öka trafiken in till siten. Varje steg i den här analysen har olika aktiviteter som du kan göra för att lyckas, men du kommer aldrig lyckas om du inte vet var du ska lägga dina insatser.

Om du vet var skon klämmer i leadshanteringen kan du också titta närmre på vilka mätvärden du ska fokusera på. Har du besökare som inte konverterar är det till exempel viktigt att titta på vart besökarna landar och hur de tar sig vidare därifrån. Det kan då vara viktigt att se över exempelvis hur call-to-action-knappar och formulär är placerade och utformade. 

 

Vill du komma igång med, eller ha hjälp med, analys och leadshantering? Kontakta oss nedan!

Natalia Butor

Project Manager

‭+46 704 97 81 10‬ natalia.butor@sigma.se

Elias Holm

Digital Strategist

+46 736 74 64 10 elias.holm@sigma.se

Fem steg för en bättre kundupplevelse

Ett bra sätt för att hitta inspiration till såväl sig själv som sin organisation, är att kika in i studier från exempelvis Econsultancy och Google. Med bakgrund inom publicist-, retail- och B2B-branschen, kan vi känna igen oss i hur det har sett ut på andra platser i...

Vad är Inbound Marknadsföring?

Foto: Matthew Henry. Inbound marknadsföring – strategin som hjälper dig optimera innehåll utifrån dina riktiga användares behov och intressen. Resultatet? Fler köpbenägna leads. I det här blogginlägget ska jag försöka förklara den resultatdrivna...

Digital marknadsföring på kundens villkor

Ge dina besökare, användare och kunder den upplevelse de förväntar sig– och mer! De flesta av oss besökare, användare och kunder har idag högre förväntningar på lösningar och upplevelser än tidigare. Den upplevelse du som företag, organisation eller handlare kan...

Vad är Marketing Automation?

Foto: Sunisa Mist. Marketing automation är systemet som förenklar er marknadsprocess och samtidigt hjälper er med leadsgenerering. Hur? Genom att anpassa innehåll utifrån era kunders digitala fotspår.   Många idag tror att ju mer marknadsföring som produceras, desto...

Terminologin som hjälper dig att förstå internetmarknadsföring

Alla vet vi hur svårt det kan vara att "möta bonden på bondens språk" när det handlar om internetmarknadsföring och akronymer. Oavsett om vi ska exponera en ny kollega eller kund för en akronym inom internetmarknadsföring så kan vi aldrig vara helt säkra på att...

84 akronymer som hjälper dig att förstå internetmarknadsföring

Alla vet vi hur svårt det kan vara att "möta bonden på bondens språk" när det handlar om internetmarknadsföring och akronymer. Oavsett om vi ska exponera en ny kollega eller kund för en akronym inom internetmarknadsföring, kan vi aldrig vara helt säkra på att...

Stresstesta din sajt och förbättra din inbound marketing

Har du funderat på varför du syns dåligt i sökmotorerna? Om du upptäckt att du kanske inte indexeras på Google särskilt bra, kan det vara en bra idé att göra ett stresstest. Ett stresstest kan bestå av ganska enkla verktyg och värden. Läs vidare för några snabba tips...

Skapa en digital marknadsföringsstrategi i endast tio steg

Ibland är det bra att stanna upp och reflektera över hur den operativa marknadsföringsstrategin ser ut, vad den innehåller och hur den presterar. Frågorna som vi mår bra av att ställa oss kan vara många, men de flesta team brukar ställa frågor i stil med: Innehåller...

Hur många leads behöver du för att nå ditt intäktsmål?

Försöker du fånga så många B2B-leads som möjligt med din leadsgenerering? Har du en tydlig förståelse för hur många leads du verkligen behöver? Ett trick från oss är att du kan börja med ditt årliga intäktsmål. Utifrån ditt årliga intäktsmål kan vi sedan arbeta...

Skapa insikter om dina besökare och öka din konvertering!

Vid arbete med konverteringsoptimering, strävar man efter att få besökare att göra det du vill att hen ska göra på din webbplats. Det kan exempelvis handla om att få en besökare att göra ett köp via en e-handel, en registrering av ett nyhetsbrev eller en delning av...
Share This