Välj en sida
Överväldigad av all data som ska tas fram?  Vi benar ut de grundläggande delarna du behöver ha koll på när det kommer till att analysera data.

 

Nu ska vi vara riktigt ärliga här. En webbanalys är bland det enklaste du kan sälja. Det är en produkt om går att sälja dyrt varje månad, även fast nästan all data byrån använder sig av finns tillgänglig gratis även för kunden. Så borde du som kund fortsätta köpa de här analystjänsterna från din byrå? JA. En av dina viktigaste marknadsföringsinsatser som företag är att förstå hur dina digitala kanaler och din sajt presterar för att sedan kunna optimera utifrån just dessa. 

Men, om datan finns tillgänglig gratis är det väl ingen idé att betala för en rapport? Jo. Det är nämligen inte datan du ska betala för utan insikterna och vad du ska göra med de här insikterna. Har du någon gång velat stoppa huvudet i sanden så fort någon nämner ordet bounce rate? Det är nämligen lätt att bli överväldigad av all denna data som går att ta fram. 

Det är dock viktigt att komma ihåg att det är du som kund som kan din verksamhet och vet vad du vill uppnå. Även om du inte vet vad alla mätvärden står för, är det ändå du som har den viktigaste kunskapen för att kunna göra rätt analys. Så, vart börjar du då?

Koll på affärsmålen Den första frågan du ska ställa dig är vad det egentligen är du vill uppnå? Vad är dina affärsmål? Och vad är dina mål på lång, respektive kort, sikt? Vill du öka förtroendet för dig som leverantör eller har du en e-handel mot massmarknaden som du vill öka försäljningen inom?

Koll på hur siten stöttar affärsmålen Nästa fas handlar om hur siten ska hjälpa dig att nå de här målen. Har du valt att satsa på en blogg, en communityplattform för era kunder, en e-handel eller helt enkelt alltihop? Dessa väljs utifrån, och baseras på, dina affärsmål.

Checkpoint Affärsmålen är A och O. Inga mätvärden i världen kan hjälpa om du inte vet vad dina affärsmål ska svara mot. När du har koll på dina affärsmål och hur siten stöttar dem, är det dags att börja leta efter indikatorer. Alltså, något som pekar på att du faktiskt når dina mål. I de flesta verksamheter kommer grunden till den analysen heta leadshantering.

Leadshantering Leadshantering är mer än beskrivningen nedan, men i det här inlägget har vi valt att fokusera på just analysdelen. Leadshantering innebär att du har en plan kring hur du tar emot besökare på siten, hur du konverterar dem till leads, hur du sedan omvandlar dessa till kunder och slutligen vidare till ambassadörer.

När du analyserar hur dina leads tar sig framåt mot att bli kunder, ser du snabbt var de fastnar någonstans och var du ska lägga dina kommande insatser. Om du har många besökare men få som konverterar ska du ta tag i konverteringsoptimeringen och inte lägga krutet på att driva in fler besökare.

Har du istället få besökare men hög konverteringsgrad är det dags att lägga fokus på att öka trafiken in till siten. Varje steg i den här analysen har olika aktiviteter som du kan göra för att lyckas, men du kommer aldrig lyckas om du inte vet var du ska lägga dina insatser.

Om du vet var skon klämmer i leadshanteringen kan du också titta närmre på vilka mätvärden du ska fokusera på. Har du besökare som inte konverterar är det till exempel viktigt att titta på vart besökarna landar och hur de tar sig vidare därifrån. Det kan då vara viktigt att se över exempelvis hur call-to-action-knappar och formulär är placerade och utformade. 

 

Vill du komma igång med, eller ha hjälp med, analys och leadshantering? Kontakta oss nedan!

Natalia Butor

Project Manager

‭+46 704 97 81 10‬ natalia.butor@sigma.se

Elias Holm

Digital Strategist

+46 736 74 64 10 elias.holm@sigma.se

Det här är HubSpot Enterprise Growth Suite 2018

HubSpot Enterprise har tidigare varit det stora paketet för dig med många kontakter. Nya Enterprise är till för dig som växer snabbt. Fokus ligger nu på flera nya funktioner för dig och ditt företag som går från mellan till stort och kräver mer kontroll,...

Storytelling – 5 enkla och framgångsrika kommunikationstips

Vi möts ofta av frågan om vad som är bra storytelling och hur man skapar en bra story. Nedan har jag därför listat fem enkla tips på hur du kan skapa framgångsrik kommunikation! Efter många års erfarenhet av att skriva, presentera och skapa värdeskapande kommunikation...

Vad är Marketing Automation?

Foto: Sunisa Mist. Marketing automation är systemet som förenklar er marknadsprocess och samtidigt hjälper er med leadsgenerering. Hur? Genom att anpassa innehåll utifrån era kunders digitala fotspår.   Många idag tror att ju mer marknadsföring som produceras, desto...

Ny webb för minPension!

Vi på Maverick är så stolta över att äntligen få visa upp vårt arbete tillsammans med Sigma och minPension! Under två år har vi arbetat med en prototypsajt där syftet har varit att tjänstens användare kunnat testa nya funktioner direkt. Ett värdefullt arbete där vi...

HubSpot User Groups i Stockholm

Maverick by Sigma är en av två utsedda partnerbyråer som är med och arrangerar träffar för HubSpot-användare i Stockholm. HubSpot User Group (HUG) sker fyra gånger under året och är öppna event för alla användare av HubSpots mjukvara.   #HUGSthlm HubSpot User...

Fyra steg till en mer insiktsdriven verksamhet

Vi utgår från att du som läsare har en förståelse för värdet av webbanalys och värdet av att vara ett insiktsdrivet företag genom webbanalys. Eller, att du som läsare i alla fall försöker nå dit med dina medarbetare, ditt varumärke eller din verksamhet. Men, hur...

7 tips på hur du kan optimera din säljprocess

Känner du att er säljprocess känns ofokuserad, trött och långsam? Är det något som skaver och gör att ni spenderar tid på fel saker, får leads som aldrig kommer någon vart och möter arga prospekt när ni plockar upp telefonen? Ingen fara, de flesta känner på samma...

UX – Ett recept för att skapa värde | Maverick by Sigma

UX är ett paraplybegrepp som mynnar ut i många grenar och många begrepp. I stort kan man säga att UX-design handlar om att skapa en så bra användarupplevelse som möjligt. Nedan förklarar vi begreppet, nyttan och värdet!   Vi arbetar dagligen med att guida...

Stresstesta din sajt och förbättra din inbound marketing

Har du funderat på varför du syns dåligt i sökmotorerna? Om du upptäckt att du kanske inte indexeras på Google särskilt bra, kan det vara en bra idé att göra ett stresstest. Ett stresstest kan bestå av ganska enkla verktyg och värden. Läs vidare för några snabba tips...

Vi har blivit nominerade i Microsoft Partner Awards!

Vi har blivit nominerade och tagit en finalplats i Microsoft Partner Awards tillsammans med SAS - Scandinavian Airlines!   Tillsammans med SAS - Scandinavian Airlines har vi tagit en stark finalplats i kategorin Årets innovativa lösning. Vi är så glada och...
Share This