Välj en sida
Överväldigad av all data som ska tas fram?  Vi benar ut de grundläggande delarna du behöver ha koll på när det kommer till att analysera data.

 

Nu ska vi vara riktigt ärliga här. En webbanalys är bland det enklaste du kan sälja. Det är en produkt om går att sälja dyrt varje månad, även fast nästan all data byrån använder sig av finns tillgänglig gratis även för kunden. Så borde du som kund fortsätta köpa de här analystjänsterna från din byrå? JA. En av dina viktigaste marknadsföringsinsatser som företag är att förstå hur dina digitala kanaler och din sajt presterar för att sedan kunna optimera utifrån just dessa. 

Men, om datan finns tillgänglig gratis är det väl ingen idé att betala för en rapport? Jo. Det är nämligen inte datan du ska betala för utan insikterna och vad du ska göra med de här insikterna. Har du någon gång velat stoppa huvudet i sanden så fort någon nämner ordet bounce rate? Det är nämligen lätt att bli överväldigad av all denna data som går att ta fram. 

Det är dock viktigt att komma ihåg att det är du som kund som kan din verksamhet och vet vad du vill uppnå. Även om du inte vet vad alla mätvärden står för, är det ändå du som har den viktigaste kunskapen för att kunna göra rätt analys. Så, vart börjar du då?

Koll på affärsmålen Den första frågan du ska ställa dig är vad det egentligen är du vill uppnå? Vad är dina affärsmål? Och vad är dina mål på lång, respektive kort, sikt? Vill du öka förtroendet för dig som leverantör eller har du en e-handel mot massmarknaden som du vill öka försäljningen inom?

Koll på hur siten stöttar affärsmålen Nästa fas handlar om hur siten ska hjälpa dig att nå de här målen. Har du valt att satsa på en blogg, en communityplattform för era kunder, en e-handel eller helt enkelt alltihop? Dessa väljs utifrån, och baseras på, dina affärsmål.

Checkpoint Affärsmålen är A och O. Inga mätvärden i världen kan hjälpa om du inte vet vad dina affärsmål ska svara mot. När du har koll på dina affärsmål och hur siten stöttar dem, är det dags att börja leta efter indikatorer. Alltså, något som pekar på att du faktiskt når dina mål. I de flesta verksamheter kommer grunden till den analysen heta leadshantering.

Leadshantering Leadshantering är mer än beskrivningen nedan, men i det här inlägget har vi valt att fokusera på just analysdelen. Leadshantering innebär att du har en plan kring hur du tar emot besökare på siten, hur du konverterar dem till leads, hur du sedan omvandlar dessa till kunder och slutligen vidare till ambassadörer.

När du analyserar hur dina leads tar sig framåt mot att bli kunder, ser du snabbt var de fastnar någonstans och var du ska lägga dina kommande insatser. Om du har många besökare men få som konverterar ska du ta tag i konverteringsoptimeringen och inte lägga krutet på att driva in fler besökare.

Har du istället få besökare men hög konverteringsgrad är det dags att lägga fokus på att öka trafiken in till siten. Varje steg i den här analysen har olika aktiviteter som du kan göra för att lyckas, men du kommer aldrig lyckas om du inte vet var du ska lägga dina insatser.

Om du vet var skon klämmer i leadshanteringen kan du också titta närmre på vilka mätvärden du ska fokusera på. Har du besökare som inte konverterar är det till exempel viktigt att titta på vart besökarna landar och hur de tar sig vidare därifrån. Det kan då vara viktigt att se över exempelvis hur call-to-action-knappar och formulär är placerade och utformade. 

 

Vill du komma igång med, eller ha hjälp med, analys och leadshantering? Kontakta oss nedan!

Natalia Butor

Project Manager

‭+46 704 97 81 10‬ natalia.butor@sigma.se

Elias Holm

Digital Strategist

+46 736 74 64 10 elias.holm@sigma.se

Fem steg för en bättre kundupplevelse

Ett bra sätt för att hitta inspiration till såväl sig själv som sin organisation, är att kika in i studier från exempelvis Econsultancy och Google. Med bakgrund inom publicist-, retail- och B2B-branschen, kan vi känna igen oss i hur det har sett ut på andra platser i...

Stresstesta din sajt och förbättra din inbound marketing

Har du funderat på varför du syns dåligt i sökmotorerna? Om du upptäckt att du kanske inte indexeras på Google särskilt bra, kan det vara en bra idé att göra ett stresstest. Ett stresstest kan bestå av ganska enkla verktyg och värden. Läs vidare för några snabba tips...

Hur startades HubSpot och vart kommer ordet Inbound Marketing ifrån?

  Inbound marketing och HubSpot är nästan helt synonyma med varandra. Uttrycket Inbound Marketing myntades nämligen av samma personer som startade HubSpot 2006.  Brian Halligan och Dharmesh Shah skrev boken ”Inbound Marketing: Get Found using Google, Social Media, and...

Stort tack till alla som kom på torsdagens Qurious-event!

Vi vill tacka alla er som kom på torsdagens lyckade Qurious-event i Stockholm! Vi är så glada över hur många av er som kom och lyssnade, minglade, drack bubbel och bidrog till en härlig kväll där förändringskommunikation fick stå i fokus.   Under torsdagens event...

Allt som är nytt med HubSpot Marketing Hub Pro 2018

Fokus för HubSpot har legat på Starter och Enterprise, mycket för att Pro har varit den bästa och mest stabila nivån. Men det finns ändå ett par nya funktioner som ingår från och med idag, eller tillkommer senare under året.  Här är en sammanfattning och...

Skapa insikter om dina besökare och öka din konvertering!

Vid arbete med konverteringsoptimering, strävar man efter att få besökare att göra det du vill att hen ska göra på din webbplats. Det kan exempelvis handla om att få en besökare att göra ett köp via en e-handel, en registrering av ett nyhetsbrev eller en delning av...

Terminologin som hjälper dig att förstå internetmarknadsföring

Alla vet vi hur svårt det kan vara att "möta bonden på bondens språk" när det handlar om internetmarknadsföring och akronymer. Oavsett om vi ska exponera en ny kollega eller kund för en akronym inom internetmarknadsföring så kan vi aldrig vara helt säkra på att...

Nyheter i Starter-paketen för Sales, Marketing och Service i HubSpot 2018

HubSpot Starter är den första klossen som företag vänder sig till när de ska börja använda HubSpot som sitt verktyg för leadshantering. Starter har nu utrustats med alla tre delar av plattformen: Sales, Marketing och Service, för att du lättare ska kunna komma igång...

Läs allt om Inbound 2018, årets HubSpot-event, hos oss på Maverick

Det är dags för Inbound igen, som vanligt en pöl bort i Boston, USA. Från tisdag den 4 september till fredag den 7 september ska mellan 20 till 30,000 marknadsförare, säljare, analytiker, growth hackers och andra digitala innovatörer mötas i konferanslokaler. För er...

Självhjälpskurs i data, analys och leadshantering

Överväldigad av all data som ska tas fram?  Vi benar ut de grundläggande delarna du behöver ha koll på när det kommer till att analysera data.   Nu ska vi vara riktigt ärliga här. En webbanalys är bland det enklaste du kan sälja. Det är en produkt om går att...
Share This