Välj en sida

Vi utgår från att du som läsare har en förståelse för värdet av webbanalys och värdet av att vara ett insiktsdrivet företag genom webbanalys. Eller, att du som läsare i alla fall försöker nå dit med dina medarbetare, ditt varumärke eller din verksamhet. Men, hur kommer man igång med att skapa sin infrastruktur? Läs våra fyra steg till en mer insiktsdriven verksamhet!

En bra start är att få en överblick på vad det är som behöver göras för att nå en bra nivå i det insiktsdrivna arbetet. Vi tror att dessa fyra steg kan göra att du, på ett bättre sätt, kan komma igång med webbanalys och data. Alltså, vi kan tillsammans ta ett första kliv upp för trappan och därmed få nya utsikter framför oss. Låter det bra? Då ska du fortsätta läsa nedan! 

I denna artikel beskriver vi fyra steg till att få ihop en bra sammansättning på infrastruktur för webbanalys och ett insiktsdrivet arbete. Du kan också välja att läsa ett mer djupgående inlägg om digital marknadsföring.

 

Steg 1: Definiera en plan för vilka affärsmål och digitala mål du vill mäta.  

Dina mål kan handla om engagemang, kosnadsbesparingar eller intäktsmål. Prova exempelvis HubSpots Marketing Plan Generator med S.M.A.R.T goals.

Dina affärsmål kan till exempel handla om att vilja hjälpa människor att motionera bättre genom innovativa produkter.

För att nå dina mål behöver du sätta en strategi och en taktik, eller som vi kallar det, stractics, för hur detta ska uppnås. I det här fallet skulle dessa kunna se ut såhär:

Strategi: Sälja produkter.

Taktik: Sälja online och driva fottrafik till butik.

KPI: Öka antalet kunder/leads med 10%, öka genomsnittlig försäljningsorder/order med 10% samt öka återköpsgraden med 10%. Denna ökning skulle innebära 33% i tillväxt.  

Strategi: Engagera våra besökare online (och i butik).

Taktik: Driva engagemang på bloggen/sajten (och i butik).

KPI: Senaste interaktionen/Frekvensen, X/X, och delningar i sociala medier. 

Segmentera: I nästa steg behöver vi veta i vilka segment detta ska åstadkommas. I vilka/vilken marknadsföringskanal? Är det nya eller återkommande besökare? Vart ska vi åstadkomma detta rent geografiskt.

 

Steg 2: Skapa din implementationsplan

Standarddimensioner och mätvärden= basictaggar och mätvärden.

Vad du försöker uppnå= Mål och e-commerce.

Ren och korrekt data= Filter och inställningar.

Marknadsföringskanaler= Kampanjtracking och integrering mot Google Ads.

Förenklad rapportering= Specifika rapporter och dashboards för:

  • frontend och backend,
  • toppen, mitten och botten av dina kundresor,
  • olika user loops, med flera.

 

Steg 3: Kom överens om vilken digital strategi ni bedriver

Några vanliga strategier kan exempelvis vara:

E-commerce= Sälja produkter och tjänster.

Leadsgenerering= Förvärva potentiella leads och konvertera dessa till glada kunder.

Publicist= Engagemang och återkommande läsare.

Information= Hjälp kunderna att hitta information.

Branding= Medvetenhet, engagemang och lojalitet.

 

Steg 4: Implementera din plan och underhåll, samt förfina den över tid

Nu kan ni börja iterera er plan och förbättra ert arbete för att i i högre grad förstå vart fokus och prioriteringar ska landa. Resultatet? Bättre förvaltade pengar, resurser och tid.

 

Summering:

– Skapa en plan för vad du vill mäta.

– Skapa en implementationsplan.

– Integrera dina mål med dina KPI:er.

– Definiera dina mikro- och makromål.

– Sätt upp målen i ditt webb analytics-verktyg.

– Sätt upp målvärden i ditt webb analytics-verktyg.

– Sätt upp beräknade mätvärden på användare (förbättra din förståelse för din konvertering).

– Segmentera dina mätvärden.

– Prova att använda API:er och begränsa dig inte till ditt användargränssnitt.

 

AGERA PÅ DINA INSIKTER!

 

LYCKA TILL!

 

Tips! Tänk ofta, mycket och länge på hur du kan optimera ditt varumärkes upplevelse i en mobil värld!

1 + 12 =

Ny webb för minPension!

Vi på Maverick är så stolta över att äntligen få visa upp vårt arbete tillsammans med Sigma och minPension! Under två år har vi arbetat med en prototypsajt där syftet har varit att tjänstens användare kunnat testa nya funktioner direkt. Ett värdefullt arbete där vi...

Fyra steg till en mer insiktsdriven verksamhet

Vi utgår från att du som läsare har en förståelse för värdet av webbanalys och värdet av att vara ett insiktsdrivet företag genom webbanalys. Eller, att du som läsare i alla fall försöker nå dit med dina medarbetare, ditt varumärke eller din verksamhet. Men, hur...

Stort tack till alla som kom på torsdagens Qurious-event!

Vi vill tacka alla er som kom på torsdagens lyckade Qurious-event i Stockholm! Vi är så glada över hur många av er som kom och lyssnade, minglade, drack bubbel och bidrog till en härlig kväll där förändringskommunikation fick stå i fokus.   Under torsdagens event i...

Maverick och We & Sports i samarbete för mental hälsa bland idrottande ungdomar

Organisationen We & Sports arbetar för att förändra idrottsklimatet i Sverige och är resultatet av en pappas kamp för sin dotters psykiska hälsa. Syftet med initiativet är att arbeta förbyggande med psykisk hälsa hos idrottande ungdomar.   På torsdagens premiärevent i...

Självhjälpskurs i data, analys och leadshantering

Överväldigad av all data som ska tas fram?  Vi benar ut de grundläggande delarna du behöver ha koll på när det kommer till att analysera data.   Nu ska vi vara riktigt ärliga här. En webbanalys är bland det enklaste du kan sälja. Det är en produkt om går att sälja...

5 sätt att förtjäna dina kunders uppmärksamhet

"Kunden har alltid rätt" är ett begrepp som används ofta och mycket när vi pratar om köpupplevelser. Men, för att begreppet ska uppfylla sin mening behöver det appliceras även i praktiken. Det handlar om att ta vara på kundens upplevelse och relation till tjänsten,...

Snart är det dags för årets DME-event!

Den 8 november är det åter igen dags för Apsis årliga event, DME 2018, i Malmö. Dagen kommer bestå av spännande keynotes, breakout sessions och bland annat, en av våra Mavericks; Andreas Cederblad!   "Is your Growth potential broken? Create an experimental mindset...

Vi har blivit nominerade i Microsoft Partner Awards!

Vi har blivit nominerade och tagit en finalplats i Microsoft Partner Awards tillsammans med SAS - Scandinavian Airlines!   Tillsammans med SAS - Scandinavian Airlines har vi tagit en stark finalplats i kategorin Årets innovativa lösning. Vi är så glada och tacksamma...

Skapa insikter om dina besökare och öka din konvertering!

Vid arbete med konverteringsoptimering, strävar man efter att få besökare att göra det du vill att hen ska göra på din webbplats. Det kan exempelvis handla om att få en besökare att göra ett köp via en e-handel, en registrering av ett nyhetsbrev eller en delning av...

Från Funnel till Flywheel

HubSpots trattmodell som blivit en ikonisk förklaringsmodell för hela inbound-processen har nu av samma skapare blivit märkt som passé. Det nya? En modell där kundresan istället är ett kretslopp. Hälsa på Flywheel. Funnel – Trattmodellen för Inbound Marketing...
Share This