Välj en sida
”Kunden har alltid rätt” är ett begrepp som används ofta och mycket när vi pratar om köpupplevelser. Men, för att begreppet ska uppfylla sin mening behöver det appliceras även i praktiken. Det handlar om att ta vara på kundens upplevelse och relation till tjänsten, produkten eller varumärket. Darmesh Shah, en av grundarna till HubSpot, berättade under årets Inbound-event om 5 punkter som är ett måste för att skapa de bästa kundupplevelserna:
  1. Du måste förtjäna dina kunders och användares uppmärksamhet– inte sno den. Undvik att vara en tidstjuv som får kunden att slösa tid på irrelevanta saker. Ta reda på vad din kund vill, och anpassa sedan ditt företags kundupplevese efter det.
  2. Kundens framgång = företagets framgång. En nöjd kund kommer tillbaka, men hur gör du för att alla era kunder ska vara nöjda? Hur kommunicerar du med dina kunder?  Hanteras varje kunds ärende som ett unikt ärende, eller används alla-är-lika- principen? Varje kund ÄR unik.
  3. Äg dina misstag och skyll inte ifrån dig. Det finns ingenting mer tröttsamt än när man inte kan erkänna sina misstag. Äg dem och gå vidare!
  4. Kunder har generellt sätt ingenting emot att betala för en tjänst eller vara, men ingen gillar att bli förd bakom ljuset. Var tydlig och ärlig med vad dina tjänster, eller varor, kostar. Vänta inte till den sista sekunden med att berätta vad det kommer att kosta, utan lita istället på att kunden faktiskt vill betala för tjänsten i fråga. Risken är annars att man som kund känner sig lurad.
  5. Gör det inte omöjligt att välja att inte köpa. Ingen vill känna sig tvingad att genomföra ett köp. Precis lika lätt som det är att trycka på Köp, ska det vara att trycka på Avbryt. Se det inte som ett nederlag, utan en möjlighet till att samla på dig ytterligare data!

Vill du ha hjälp med att ta vara på dina kunders upplevelse? Tveka inte på att höra av dig till oss! Kontaktuppgifter finner du nedan.

Natalia Butor

Project Manager ‭

+46 704 97 81 10‬3

natalia.butor@sigma.se

Elias Holm

Digital Strategist

+46 736 74 64 10
elias.holm@sigma.se

Läs allt om Inbound 2018, årets HubSpot-event, hos oss på Maverick

Det är dags för Inbound igen, som vanligt en pöl bort i Boston, USA. Från tisdag den 4 september till fredag den 7 september ska mellan 20 till 30,000 marknadsförare, säljare, analytiker, growth hackers och andra digitala innovatörer mötas i konferanslokaler. För er...

Terminologin som hjälper dig att förstå internetmarknadsföring

Alla vet vi hur svårt det kan vara att "möta bonden på bondens språk" när det handlar om internetmarknadsföring och akronymer. Oavsett om vi ska exponera en ny kollega eller kund för en akronym inom internetmarknadsföring så kan vi aldrig vara helt säkra på att...

Allt som är nytt med HubSpot Marketing Hub Pro 2018

Fokus för HubSpot har legat på Starter och Enterprise, mycket för att Pro har varit den bästa och mest stabila nivån. Men det finns ändå ett par nya funktioner som ingår från och med idag, eller tillkommer senare under året.  Här är en sammanfattning och...

Fem steg för en bättre kundupplevelse

Ett bra sätt för att hitta inspiration till såväl sig själv som sin organisation, är att kika in i studier från exempelvis Econsultancy och Google. Med bakgrund inom publicist-, retail- och B2B-branschen, kan vi känna igen oss i hur det har sett ut på andra platser i...

Snart är det dags för årets DME-event!

Den 8 november är det åter igen dags för Apsis årliga event, DME 2018, i Malmö. Dagen kommer bestå av spännande keynotes, breakout sessions och bland annat, en av våra Mavericks; Andreas Cederblad!   "Is your Growth potential broken? Create an experimental...

Stort tack till alla som kom på torsdagens Qurious-event!

Vi vill tacka alla er som kom på torsdagens lyckade Qurious-event i Stockholm! Vi är så glada över hur många av er som kom och lyssnade, minglade, drack bubbel och bidrog till en härlig kväll där förändringskommunikation fick stå i fokus.   Under torsdagens event...

Storytelling – 5 enkla och framgångsrika kommunikationstips

Vi möts ofta av frågan om vad som är bra storytelling och hur man skapar en bra story. Nedan har jag därför listat fem enkla tips på hur du kan skapa framgångsrik kommunikation! Efter många års erfarenhet av att skriva, presentera och skapa värdeskapande kommunikation...

5 sätt att förtjäna dina kunders uppmärksamhet

"Kunden har alltid rätt" är ett begrepp som används ofta och mycket när vi pratar om köpupplevelser. Men, för att begreppet ska uppfylla sin mening behöver det appliceras även i praktiken. Det handlar om att ta vara på kundens upplevelse och relation till tjänsten,...

Hur många leads behöver du för att nå ditt intäktsmål?

Försöker du fånga så många B2B-leads som möjligt med din leadsgenerering? Har du en tydlig förståelse för hur många leads du verkligen behöver? Ett trick från oss är att du kan börja med ditt årliga intäktsmål. Utifrån ditt årliga intäktsmål kan vi sedan arbeta...

Vi har blivit nominerade i Microsoft Partner Awards!

Vi har blivit nominerade och tagit en finalplats i Microsoft Partner Awards tillsammans med SAS - Scandinavian Airlines!   Tillsammans med SAS - Scandinavian Airlines har vi tagit en stark finalplats i kategorin Årets innovativa lösning. Vi är så glada och...
Share This