Välj en sida
”Kunden har alltid rätt” är ett begrepp som används ofta och mycket när vi pratar om köpupplevelser. Men, för att begreppet ska uppfylla sin mening behöver det appliceras även i praktiken. Det handlar om att ta vara på kundens upplevelse och relation till tjänsten, produkten eller varumärket. Darmesh Shah, en av grundarna till HubSpot, berättade under årets Inbound-event om 5 punkter som är ett måste för att skapa de bästa kundupplevelserna:
  1. Du måste förtjäna dina kunders och användares uppmärksamhet– inte sno den. Undvik att vara en tidstjuv som får kunden att slösa tid på irrelevanta saker. Ta reda på vad din kund vill, och anpassa sedan ditt företags kundupplevese efter det.
  2. Kundens framgång = företagets framgång. En nöjd kund kommer tillbaka, men hur gör du för att alla era kunder ska vara nöjda? Hur kommunicerar du med dina kunder?  Hanteras varje kunds ärende som ett unikt ärende, eller används alla-är-lika- principen? Varje kund ÄR unik.
  3. Äg dina misstag och skyll inte ifrån dig. Det finns ingenting mer tröttsamt än när man inte kan erkänna sina misstag. Äg dem och gå vidare!
  4. Kunder har generellt sätt ingenting emot att betala för en tjänst eller vara, men ingen gillar att bli förd bakom ljuset. Var tydlig och ärlig med vad dina tjänster, eller varor, kostar. Vänta inte till den sista sekunden med att berätta vad det kommer att kosta, utan lita istället på att kunden faktiskt vill betala för tjänsten i fråga. Risken är annars att man som kund känner sig lurad.
  5. Gör det inte omöjligt att välja att inte köpa. Ingen vill känna sig tvingad att genomföra ett köp. Precis lika lätt som det är att trycka på Köp, ska det vara att trycka på Avbryt. Se det inte som ett nederlag, utan en möjlighet till att samla på dig ytterligare data!

Vill du ha hjälp med att ta vara på dina kunders upplevelse? Tveka inte på att höra av dig till oss! Kontaktuppgifter finner du nedan.

Natalia Butor

Project Manager ‭

+46 704 97 81 10‬3

natalia.butor@sigma.se

Elias Holm

Digital Strategist

+46 736 74 64 10
elias.holm@sigma.se

Skapa insikter om dina besökare och öka din konvertering!

Vid arbete med konverteringsoptimering, strävar man efter att få besökare att göra det du vill att hen ska göra på din webbplats. Det kan exempelvis handla om att få en besökare att göra ett köp via en e-handel, en registrering av ett nyhetsbrev eller en delning av...

Skapa en digital marknadsföringsstrategi i endast tio steg

Ibland är det bra att stanna upp och reflektera över hur den operativa marknadsföringsstrategin ser ut, vad den innehåller och hur den presterar. Frågorna som vi mår bra av att ställa oss kan vara många, men de flesta team brukar ställa frågor i stil med: Innehåller...

Storytelling – 5 enkla och framgångsrika kommunikationstips

Vi möts ofta av frågan om vad som är bra storytelling och hur man skapar en bra story. Nedan har jag därför listat fem enkla tips på hur du kan skapa framgångsrik kommunikation! Efter många års erfarenhet av att skriva, presentera och skapa värdeskapande kommunikation...

Stort tack till alla som kom på torsdagens Qurious-event!

Vi vill tacka alla er som kom på torsdagens lyckade Qurious-event i Stockholm! Vi är så glada över hur många av er som kom och lyssnade, minglade, drack bubbel och bidrog till en härlig kväll där förändringskommunikation fick stå i fokus.   Under torsdagens event...

7 tips på hur du kan optimera din säljprocess

Känner du att er säljprocess känns ofokuserad, trött och långsam? Är det något som skaver och gör att ni spenderar tid på fel saker, får leads som aldrig kommer någon vart och möter arga prospekt när ni plockar upp telefonen? Ingen fara, de flesta känner på samma...

Digital marknadsföring på kundens villkor

Ge dina besökare, användare och kunder den upplevelse de förväntar sig– och mer! De flesta av oss besökare, användare och kunder har idag högre förväntningar på lösningar och upplevelser än tidigare. Den upplevelse du som företag, organisation eller handlare kan...

Fem steg för en bättre kundupplevelse

Ett bra sätt för att hitta inspiration till såväl sig själv som sin organisation, är att kika in i studier från exempelvis Econsultancy och Google. Med bakgrund inom publicist-, retail- och B2B-branschen, kan vi känna igen oss i hur det har sett ut på andra platser i...

5 sätt att förtjäna dina kunders uppmärksamhet

"Kunden har alltid rätt" är ett begrepp som används ofta och mycket när vi pratar om köpupplevelser. Men, för att begreppet ska uppfylla sin mening behöver det appliceras även i praktiken. Det handlar om att ta vara på kundens upplevelse och relation till tjänsten,...

Stresstesta din sajt och förbättra din inbound marketing

Har du funderat på varför du syns dåligt i sökmotorerna? Om du upptäckt att du kanske inte indexeras på Google särskilt bra, kan det vara en bra idé att göra ett stresstest. Ett stresstest kan bestå av ganska enkla verktyg och värden. Läs vidare för några snabba tips...

Det här är HubSpot Enterprise Growth Suite 2018

HubSpot Enterprise har tidigare varit det stora paketet för dig med många kontakter. Nya Enterprise är till för dig som växer snabbt. Fokus ligger nu på flera nya funktioner för dig och ditt företag som går från mellan till stort och kräver mer kontroll,...
Share This