Välj en sida

UX är ett paraplybegrepp som mynnar ut i många grenar och många begrepp. I stort kan man säga att UX-design handlar om att skapa en så bra användarupplevelse som möjligt. Nedan förklarar vi begreppet, nyttan och värdet!

 

Vi arbetar dagligen med att guida användare genom en tjänst eller produkt, och assistera dem i problem de stöter på längs vägen. När UX fungerar optimalt kan den, för användare, vara svår att lägga märke till eftersom användarupplevelsen då fungerar och uppfattas som friktionsfri. Vad som är en positiv och friktionsfri upplevelse, varierar och uppfattas självklart olika från person till person, och bör därför anpassas utifrån vilken målgrupp tjänsten/produkten har.

Konkret sker denna guidning och assistans, vanligtvis genom ett gränssnitt– ett UI (User Interface). Detta förväxlas ofta med begreppet UX som mer kan beskrivas som en helhet.

En viktig del inom UX-design är även arbetet med tillgänglighet. Alltså, att erbjuda samma information och upplevelse till alla, oavsett ålder och förmåga. För att det ska uppnås, behöver förståelsen för behovet av inkludering finnas, för att man sedan ska kunna tillgodose behovet.

Så, vad är då UX och vad är det man får när man köper en tjänst som kanske inte alltid syns?


Tänk dig att du befinner dig i Rom och att hungern, i kombination med ömma fötter efter en lång promenad runt om i stan, börjar göra sig påmind. Du ser en restaurang längs gatan och bestämmer dig för att gå in. När du gör entré på restaurangen möts du av en pittoresk lokal med stolar, bord, tallrikar, glas och bestick. Detta skulle kunna liknas vid restaurangens gränssnitt, UI.

UX i det här fallet kan liknas med matens alla smaker, den upplevda servicen, eventuell musik och inbjudande dofter från köket. När du lämnar restaurangen med ett leende och en belåten mättnad, har du upplevt en god UX. Den här metaforen är såklart en simplifierad gestaltning av UX-design, men påvisar att subjektiv tolkning genom våra sinnen, spelar in på hur vi värderar en tjänsts UX.

 

Vad vinner då restaurangen på att prioritera kundupplevelsen?

  • En direkt följd av att kunden får en bra upplevelse är att det stärker ditt varumärke utåt. Kunden blir mer benägen att rekommendera din restaurang vidare.
  • Nöjda kunder genererar mer dricks och skapar en belönande arbetsplats där de anställda känner sig viktiga.
  • En friktionsfri utcheckning, dvs. enklare betalningsmöjligheter, minskar orosmoment hos besökaren.

Varje exempel av dessa affärsmål kan kartläggas på dina UX-lösningar och prioriteras utifrån just dina affärsbehov. Vill du veta mer om UX? Ladda ned vårt whitepaper nedan!

Behöver du hjälp med att optimera tillgänglighet för din produkt eller tjänst? Vi på Maverick älskar UX-design och kan hjälpa dig med allt från restaurangupplevelser till webbsidor som kan nyttjas av alla, även om du har en kognitiv nedsättning, funktionsnedsättning eller liknande. Ladda ned vårt whitepaper för att läsa mer!

Stresstesta din sajt och förbättra din inbound marketing

Har du funderat på varför du syns dåligt i sökmotorerna? Om du upptäckt att du kanske inte indexeras på Google särskilt bra, kan det vara en bra idé att göra ett stresstest. Ett stresstest kan bestå av ganska enkla verktyg och värden. Läs vidare för några snabba tips...

5 sätt att förtjäna dina kunders uppmärksamhet

"Kunden har alltid rätt" är ett begrepp som används ofta och mycket när vi pratar om köpupplevelser. Men, för att begreppet ska uppfylla sin mening behöver det appliceras även i praktiken. Det handlar om att ta vara på kundens upplevelse och relation till tjänsten,...

Fem steg för en bättre kundupplevelse

Ett bra sätt för att hitta inspiration till såväl sig själv som sin organisation, är att kika in i studier från exempelvis Econsultancy och Google. Med bakgrund inom publicist-, retail- och B2B-branschen, kan vi känna igen oss i hur det har sett ut på andra platser i...

Stort tack till alla som kom på torsdagens Qurious-event!

Vi vill tacka alla er som kom på torsdagens lyckade Qurious-event i Stockholm! Vi är så glada över hur många av er som kom och lyssnade, minglade, drack bubbel och bidrog till en härlig kväll där förändringskommunikation fick stå i fokus.   Under torsdagens event...

Läs allt om Inbound 2018, årets HubSpot-event, hos oss på Maverick

Det är dags för Inbound igen, som vanligt en pöl bort i Boston, USA. Från tisdag den 4 september till fredag den 7 september ska mellan 20 till 30,000 marknadsförare, säljare, analytiker, growth hackers och andra digitala innovatörer mötas i konferanslokaler. För er...

Vad är Inbound Marknadsföring?

Foto: Matthew Henry. Inbound marknadsföring – strategin som hjälper dig optimera innehåll utifrån dina riktiga användares behov och intressen. Resultatet? Fler köpbenägna leads. I det här blogginlägget ska jag försöka förklara den resultatdrivna...

Vad är Marketing Automation?

Foto: Sunisa Mist. Marketing automation är systemet som förenklar er marknadsprocess och samtidigt hjälper er med leadsgenerering. Hur? Genom att anpassa innehåll utifrån era kunders digitala fotspår.   Många idag tror att ju mer marknadsföring som produceras, desto...

Allt som är nytt med HubSpot Marketing Hub Pro 2018

Fokus för HubSpot har legat på Starter och Enterprise, mycket för att Pro har varit den bästa och mest stabila nivån. Men det finns ändå ett par nya funktioner som ingår från och med idag, eller tillkommer senare under året.  Här är en sammanfattning och...

Hur många leads behöver du för att nå ditt intäktsmål?

Försöker du fånga så många B2B-leads som möjligt med din leadsgenerering? Har du en tydlig förståelse för hur många leads du verkligen behöver? Ett trick från oss är att du kan börja med ditt årliga intäktsmål. Utifrån ditt årliga intäktsmål kan vi sedan arbeta...

7 tips på hur du kan optimera din säljprocess

Känner du att er säljprocess känns ofokuserad, trött och långsam? Är det något som skaver och gör att ni spenderar tid på fel saker, får leads som aldrig kommer någon vart och möter arga prospekt när ni plockar upp telefonen? Ingen fara, de flesta känner på samma...
Share This