Välj en sida

UX är ett paraplybegrepp som mynnar ut i många grenar och många begrepp. I stort kan man säga att UX-design handlar om att skapa en så bra användarupplevelse som möjligt. Nedan förklarar vi begreppet, nyttan och värdet!

 

Vi arbetar dagligen med att guida användare genom en tjänst eller produkt, och assistera dem i problem de stöter på längs vägen. När UX fungerar optimalt kan den, för användare, vara svår att lägga märke till eftersom användarupplevelsen då fungerar och uppfattas som friktionsfri. Vad som är en positiv och friktionsfri upplevelse, varierar och uppfattas självklart olika från person till person, och bör därför anpassas utifrån vilken målgrupp tjänsten/produkten har.

Konkret sker denna guidning och assistans, vanligtvis genom ett gränssnitt– ett UI (User Interface). Detta förväxlas ofta med begreppet UX som mer kan beskrivas som en helhet.

En viktig del inom UX-design är även arbetet med tillgänglighet. Alltså, att erbjuda samma information och upplevelse till alla, oavsett ålder och förmåga. För att det ska uppnås, behöver förståelsen för behovet av inkludering finnas, för att man sedan ska kunna tillgodose behovet.

Så, vad är då UX och vad är det man får när man köper en tjänst som kanske inte alltid syns?


Tänk dig att du befinner dig i Rom och att hungern, i kombination med ömma fötter efter en lång promenad runt om i stan, börjar göra sig påmind. Du ser en restaurang längs gatan och bestämmer dig för att gå in. När du gör entré på restaurangen möts du av en pittoresk lokal med stolar, bord, tallrikar, glas och bestick. Detta skulle kunna liknas vid restaurangens gränssnitt, UI.

UX i det här fallet kan liknas med matens alla smaker, den upplevda servicen, eventuell musik och inbjudande dofter från köket. När du lämnar restaurangen med ett leende och en belåten mättnad, har du upplevt en god UX. Den här metaforen är såklart en simplifierad gestaltning av UX-design, men påvisar att subjektiv tolkning genom våra sinnen, spelar in på hur vi värderar en tjänsts UX.

 

Vad vinner då restaurangen på att prioritera kundupplevelsen?

  • En direkt följd av att kunden får en bra upplevelse är att det stärker ditt varumärke utåt. Kunden blir mer benägen att rekommendera din restaurang vidare.
  • Nöjda kunder genererar mer dricks och skapar en belönande arbetsplats där de anställda känner sig viktiga.
  • En friktionsfri utcheckning, dvs. enklare betalningsmöjligheter, minskar orosmoment hos besökaren.

Varje exempel av dessa affärsmål kan kartläggas på dina UX-lösningar och prioriteras utifrån just dina affärsbehov. Vill du veta mer om UX? Ladda ned vårt whitepaper nedan!

Behöver du hjälp med att optimera tillgänglighet för din produkt eller tjänst? Vi på Maverick älskar UX-design och kan hjälpa dig med allt från restaurangupplevelser till webbsidor som kan nyttjas av alla, även om du har en kognitiv nedsättning, funktionsnedsättning eller liknande. Ladda ned vårt whitepaper för att läsa mer!

Självhjälpskurs i data, analys och leadshantering

Överväldigad av all data som ska tas fram?  Vi benar ut de grundläggande delarna du behöver ha koll på när det kommer till att analysera data.   Nu ska vi vara riktigt ärliga här. En webbanalys är bland det enklaste du kan sälja. Det är en produkt om går att...

Från Funnel till Flywheel

HubSpots trattmodell som blivit en ikonisk förklaringsmodell för hela inbound-processen har nu av samma skapare blivit märkt som passé. Det nya? En modell där kundresan istället är ett kretslopp. Hälsa på Flywheel. Funnel – Trattmodellen för Inbound Marketing...

5 sätt att förtjäna dina kunders uppmärksamhet

"Kunden har alltid rätt" är ett begrepp som används ofta och mycket när vi pratar om köpupplevelser. Men, för att begreppet ska uppfylla sin mening behöver det appliceras även i praktiken. Det handlar om att ta vara på kundens upplevelse och relation till tjänsten,...

Vad är Marketing Automation?

Foto: Sunisa Mist. Marketing automation är systemet som förenklar er marknadsprocess och samtidigt hjälper er med leadsgenerering. Hur? Genom att anpassa innehåll utifrån era kunders digitala fotspår.   Många idag tror att ju mer marknadsföring som produceras, desto...

Skapa insikter om dina besökare och öka din konvertering!

Vid arbete med konverteringsoptimering, strävar man efter att få besökare att göra det du vill att hen ska göra på din webbplats. Det kan exempelvis handla om att få en besökare att göra ett köp via en e-handel, en registrering av ett nyhetsbrev eller en delning av...

Allt som är nytt med HubSpot Marketing Hub Pro 2018

Fokus för HubSpot har legat på Starter och Enterprise, mycket för att Pro har varit den bästa och mest stabila nivån. Men det finns ändå ett par nya funktioner som ingår från och med idag, eller tillkommer senare under året.  Här är en sammanfattning och...

Ny webb för minPension!

Vi på Maverick är så stolta över att äntligen få visa upp vårt arbete tillsammans med Sigma och minPension! Under två år har vi arbetat med en prototypsajt där syftet har varit att tjänstens användare kunnat testa nya funktioner direkt. Ett värdefullt arbete där vi...

Storytelling – 5 enkla och framgångsrika kommunikationstips

Vi möts ofta av frågan om vad som är bra storytelling och hur man skapar en bra story. Nedan har jag därför listat fem enkla tips på hur du kan skapa framgångsrik kommunikation! Efter många års erfarenhet av att skriva, presentera och skapa värdeskapande kommunikation...

UX – Ett recept för att skapa värde | Maverick by Sigma

UX är ett paraplybegrepp som mynnar ut i många grenar och många begrepp. I stort kan man säga att UX-design handlar om att skapa en så bra användarupplevelse som möjligt. Nedan förklarar vi begreppet, nyttan och värdet!   Vi arbetar dagligen med att guida...

Nyheter i Starter-paketen för Sales, Marketing och Service i HubSpot 2018

HubSpot Starter är den första klossen som företag vänder sig till när de ska börja använda HubSpot som sitt verktyg för leadshantering. Starter har nu utrustats med alla tre delar av plattformen: Sales, Marketing och Service, för att du lättare ska kunna komma igång...
Share This