Välj en sida

Inbound marketing och HubSpot är nästan helt synonyma med varandra. Uttrycket Inbound Marketing myntades nämligen av samma personer som startade HubSpot 2006.

 

Brian Halligan och Dharmesh Shah skrev boken ”Inbound Marketing: Get Found using Google, Social Media, and Blogs.” där inbound marketing först användes som det uttryck det är idag. Men, vad många inte vet är att inspirationen till inbound marketing faktiskt kommer från en tidigare marknadsföringsmetod som heter ”Permission Marketing”. En term som beskrevs av en annan författare, Seth Godin 1999.

2006 startade Brian och Dharmesh HubSpot, en verktygslåda som skulle hjälpa marknadsavdelningar att bli bättre på SEO, social media, webbanalys och blogg. Syftet var att få företag att bygga långvariga relationer med sina kunder genom att kommunicera med kunden via relevant information och kommunikation. Alltså inte mata dem med banners, spam eller genom att vara ett jobbigt störningsmoment.

Sedan starten 2006 har mycket hänt och idag (2018) har HubSpot växt och består av fyra delar i det de kallar sin, ”Growth Stack”. De fyra delarna är:

  • Gratis CRM
  • Marketing Hub
  • Sales Hub
  • Service Hub

HubSpot innehåller alla delar du behöver från att ni säger ”hej” till ett nytt prospekt, till att samma person blir en ny och nöjd kund, och långt vidare efter det.

Kort sagt, Marketing Hub hjälper marknad att fånga spännande kunder, CRM och Sales Hub med att underlätta arbetet för säljarna, och Service Hub med att hantera support och ärenden med nuvarande kunder.

Vill du börja använda Inbound Marketing eller HubSpot?
Boka en Swedish Fika! med oss så berättar vi mer samtidigt som du får ett smakprov av hur Inbound och HubSpot kan fungera.

Natalia Butor

Project Manager

‭+46 704 97 81 10‬3
natalia.butor@sigma.se

Anton Sörlin

Inbound & Marketing Automation Specialist

+46 761 88 06 21
anton.sorlin@sigma.se

Självhjälpskurs i data, analys och leadshantering

Överväldigad av all data som ska tas fram?  Vi benar ut de grundläggande delarna du behöver ha koll på när det kommer till att analysera data.   Nu ska vi vara riktigt ärliga här. En webbanalys är bland det enklaste du kan sälja. Det är en produkt om går att...

Stort tack till alla som kom på torsdagens Qurious-event!

Vi vill tacka alla er som kom på torsdagens lyckade Qurious-event i Stockholm! Vi är så glada över hur många av er som kom och lyssnade, minglade, drack bubbel och bidrog till en härlig kväll där förändringskommunikation fick stå i fokus.   Under torsdagens event...

Skapa en digital marknadsföringsstrategi i endast tio steg

Ibland är det bra att stanna upp och reflektera över hur den operativa marknadsföringsstrategin ser ut, vad den innehåller och hur den presterar. Frågorna som vi mår bra av att ställa oss kan vara många, men de flesta team brukar ställa frågor i stil med: Innehåller...

7 tips på hur du kan optimera din säljprocess

Känner du att er säljprocess känns ofokuserad, trött och långsam? Är det något som skaver och gör att ni spenderar tid på fel saker, får leads som aldrig kommer någon vart och möter arga prospekt när ni plockar upp telefonen? Ingen fara, de flesta känner på samma...

Video, video video – Väx med HubSpot Video

En av de mest efterlängtade nyheterna på årets Inbound 18 var video-funktionen. Äntligen kan Hubspots användare använda plattformen för att producera innehåll tillsammans med nya och spännande funktioner!   HubSpot har gått ihop med sin partner Vidyard för att ge...

84 akronymer som hjälper dig att förstå internetmarknadsföring

Alla vet vi hur svårt det kan vara att "möta bonden på bondens språk" när det handlar om internetmarknadsföring och akronymer. Oavsett om vi ska exponera en ny kollega eller kund för en akronym inom internetmarknadsföring, kan vi aldrig vara helt säkra på att...

HubSpot User Groups i Stockholm

Maverick by Sigma är en av två utsedda partnerbyråer som är med och arrangerar träffar för HubSpot-användare i Stockholm. HubSpot User Group (HUG) sker fyra gånger under året och är öppna event för alla användare av HubSpots mjukvara.   #HUGSthlm HubSpot User...

Läs allt om Inbound 2018, årets HubSpot-event, hos oss på Maverick

Det är dags för Inbound igen, som vanligt en pöl bort i Boston, USA. Från tisdag den 4 september till fredag den 7 september ska mellan 20 till 30,000 marknadsförare, säljare, analytiker, growth hackers och andra digitala innovatörer mötas i konferanslokaler. För er...

UX – Ett recept för att skapa värde | Maverick by Sigma

UX är ett paraplybegrepp som mynnar ut i många grenar och många begrepp. I stort kan man säga att UX-design handlar om att skapa en så bra användarupplevelse som möjligt. Nedan förklarar vi begreppet, nyttan och värdet!   Vi arbetar dagligen med att guida...

Från Funnel till Flywheel

HubSpots trattmodell som blivit en ikonisk förklaringsmodell för hela inbound-processen har nu av samma skapare blivit märkt som passé. Det nya? En modell där kundresan istället är ett kretslopp. Hälsa på Flywheel. Funnel – Trattmodellen för Inbound Marketing...
Share This