Välj en sida

Inbound marketing och HubSpot är nästan helt synonyma med varandra. Uttrycket Inbound Marketing myntades nämligen av samma personer som startade HubSpot 2006.

 

Brian Halligan och Dharmesh Shah skrev boken ”Inbound Marketing: Get Found using Google, Social Media, and Blogs.” där inbound marketing först användes som det uttryck det är idag. Men, vad många inte vet är att inspirationen till inbound marketing faktiskt kommer från en tidigare marknadsföringsmetod som heter ”Permission Marketing”. En term som beskrevs av en annan författare, Seth Godin 1999.

2006 startade Brian och Dharmesh HubSpot, en verktygslåda som skulle hjälpa marknadsavdelningar att bli bättre på SEO, social media, webbanalys och blogg. Syftet var att få företag att bygga långvariga relationer med sina kunder genom att kommunicera med kunden via relevant information och kommunikation. Alltså inte mata dem med banners, spam eller genom att vara ett jobbigt störningsmoment.

Sedan starten 2006 har mycket hänt och idag (2018) har HubSpot växt och består av fyra delar i det de kallar sin, ”Growth Stack”. De fyra delarna är:

  • Gratis CRM
  • Marketing Hub
  • Sales Hub
  • Service Hub

HubSpot innehåller alla delar du behöver från att ni säger ”hej” till ett nytt prospekt, till att samma person blir en ny och nöjd kund, och långt vidare efter det.

Kort sagt, Marketing Hub hjälper marknad att fånga spännande kunder, CRM och Sales Hub med att underlätta arbetet för säljarna, och Service Hub med att hantera support och ärenden med nuvarande kunder.

Vill du börja använda Inbound Marketing eller HubSpot?
Boka en Swedish Fika! med oss så berättar vi mer samtidigt som du får ett smakprov av hur Inbound och HubSpot kan fungera.

Natalia Butor

Project Manager

‭+46 704 97 81 10‬3
natalia.butor@sigma.se

Anton Sörlin

Inbound & Marketing Automation Specialist

+46 761 88 06 21
anton.sorlin@sigma.se

Fem steg för en bättre kundupplevelse

Ett bra sätt för att hitta inspiration till såväl sig själv som sin organisation, är att kika in i studier från exempelvis Econsultancy och Google. Med bakgrund inom publicist-, retail- och B2B-branschen, kan vi känna igen oss i hur det har sett ut på andra platser i...

84 akronymer som hjälper dig att förstå internetmarknadsföring

Alla vet vi hur svårt det kan vara att "möta bonden på bondens språk" när det handlar om internetmarknadsföring och akronymer. Oavsett om vi ska exponera en ny kollega eller kund för en akronym inom internetmarknadsföring, kan vi aldrig vara helt säkra på att...

5 sätt att förtjäna dina kunders uppmärksamhet

"Kunden har alltid rätt" är ett begrepp som används ofta och mycket när vi pratar om köpupplevelser. Men, för att begreppet ska uppfylla sin mening behöver det appliceras även i praktiken. Det handlar om att ta vara på kundens upplevelse och relation till tjänsten,...

Digital marknadsföring på kundens villkor

Ge dina besökare, användare och kunder den upplevelse de förväntar sig– och mer! De flesta av oss besökare, användare och kunder har idag högre förväntningar på lösningar och upplevelser än tidigare. Den upplevelse du som företag, organisation eller handlare kan...

Vad är Inbound Marknadsföring?

Foto: Matthew Henry. Inbound marknadsföring – strategin som hjälper dig optimera innehåll utifrån dina riktiga användares behov och intressen. Resultatet? Fler köpbenägna leads. I det här blogginlägget ska jag försöka förklara den resultatdrivna...

Självhjälpskurs i data, analys och leadshantering

Överväldigad av all data som ska tas fram?  Vi benar ut de grundläggande delarna du behöver ha koll på när det kommer till att analysera data.   Nu ska vi vara riktigt ärliga här. En webbanalys är bland det enklaste du kan sälja. Det är en produkt om går att...

Fyra steg till en mer insiktsdriven verksamhet

Vi utgår från att du som läsare har en förståelse för värdet av webbanalys och värdet av att vara ett insiktsdrivet företag genom webbanalys. Eller, att du som läsare i alla fall försöker nå dit med dina medarbetare, ditt varumärke eller din verksamhet. Men, hur...

Maverick och We & Sports i samarbete för mental hälsa bland idrottande ungdomar

Organisationen We & Sports arbetar för att förändra idrottsklimatet i Sverige och är resultatet av en pappas kamp för sin dotters psykiska hälsa. Syftet med initiativet är att arbeta förbyggande med psykisk hälsa hos idrottande ungdomar.   På torsdagens...

Vi har blivit nominerade i Microsoft Partner Awards!

Vi har blivit nominerade och tagit en finalplats i Microsoft Partner Awards tillsammans med SAS - Scandinavian Airlines!   Tillsammans med SAS - Scandinavian Airlines har vi tagit en stark finalplats i kategorin Årets innovativa lösning. Vi är så glada och...

Terminologin som hjälper dig att förstå internetmarknadsföring

Alla vet vi hur svårt det kan vara att "möta bonden på bondens språk" när det handlar om internetmarknadsföring och akronymer. Oavsett om vi ska exponera en ny kollega eller kund för en akronym inom internetmarknadsföring så kan vi aldrig vara helt säkra på att...
Share This