Välj en sida

HubSpots trattmodell som blivit en ikonisk förklaringsmodell för hela inbound-processen har nu av samma skapare blivit märkt som passé. Det nya? En modell där kundresan istället är ett kretslopp. Hälsa på Flywheel.

Funnel – Trattmodellen för Inbound Marketing

Marknadsföring enligt inbound-modellen är fortfarande ett område inom marknadsföring som är på frammarsch. Sedan konceptet myntades har tratten spelat en central roll i att förklara köpresan från prospekt till kund. Denna ”funnel” har delat upp köpresan i fyra faser:

  1. Attract – Att attrahera prospekt
  2. Convert – Att konvertera dem till lead
  3. Close – Att ta hand om leads och bygga relationer tills dess att affären är tecknad
  4. Delight – Att kontinuerligt skapa bra kundupplevelser

Funnel används som verktyg för att tydligare definiera olika steg under resans gång. Det är hjälpsamt för att skapa rätt typ av innehåll och kommunikation för målgruppen beroende på var de befinner sig i sin resa, samt då det ger en bra grund för att kunna mäta och analysera hur det går.

Ofta har arbetet varit uppdelat, där Marknad och Sälj ansvarar för olika delar av resan och lämnar över kontakter sinsemellan för att driva på affären. För många organisationer har sedan kunden, som är slutmålet, kommit som en eftertanke. Här har det saknats uppföljning och Delight.

Kunderna har förändrats och därför även modellen

Nyligen fick vi höra HubSpots CEO, Brian Halligan, tala vid den stora mässan Inbound2018. Där proklamerade han: ”The funnel is a broken metaphor we are using”.

Han utvecklade genom att förklara att under den period som tratten regerat, 2006-2018, har de marknadsförare och säljare som använt sig av modellen fokuserat främst på faserna Attract och Convert.

Enligt honom har den viktigaste fasen Delight, som går ut på att ta hand om förvärvade kunder som har kommit in, glömts bort. Därför omdefinierar han och HubSpot nu funneln för att sätta kunden och kundupplevelsen i centrum.

Tips! Se en kort video där HubSpot själva säger hej då till tratten och hej till sitt flywheel här.

Vad är Flywheel?

Flywheel är en visualisering av ett kretslopp där kunder står i centrum för affären. Modellen är central för att förklara Inbound Marketing.

Tanken med Flywheel är att när kunden står i centrum fokuserar organisationen på att växa genom att behålla kunder och göra dem nöjda. Tratt-tänket gör att mycket investeras i att få till affärer, men att kunder sedan upplever en skillnad i vad som har sålts in och vad de har fått. Speciellt relationsbyggandet som i många fall plötsligt tar stopp när affären väl är undertecknad. Det resulterar i att kunderna löper stor risk att inte vara kvar; mycket av det hårda arbetet går förlorat.

Fokus på kundnöjdhet och retention, alltså att behålla kunden, gör dem till ambassadörer som hjälper ditt företags tillväxt. Ta bort friktion. Gör det lätt för dem att handla, köpa igen, få kundservice och att avsluta en tjänst ifall de inte är nöjda. Ryktet sprider sig, och likt viralvideos på internet som sprids som en löpeld, är Word-of-Mouth ofta en första mötesplats mellan nya leads och ditt företag.

Så, vad väntar du på? Du måste tänkta annorlunda. Du måste fokusera på att glädja kunder. Du måste börja tänka Flywheel.

Fast i Funnel? Vi hjälper dig!

Flywheel och funnel är olika förklaringsmodeller och tankesätt för hur du strukturerar arbetet med marknad, sälj och kundservice. När flywheel nu tar över är det dags att lägga om sin strategi så att inbound-arbetet inte halkar efter.

Vi hjälper dig gärna! Boka ett möte med någon av våra Inbound-experter och låt dem se över den funnel ni har idag så får ni sedan hjälp att påbörja arbetet med ert flywheel.

Natalia Butor

Project Manager ‭

+46 704 97 81 10‬3

natalia.butor@sigma.se

Anton Sörlin

Inbound & Marketing Automation Specialist

+46 761 88 06 21

anton.sorlin@sigma.se

Snart är det dags för årets DME-event!

Den 8 november är det åter igen dags för Apsis årliga event, DME 2018, i Malmö. Dagen kommer bestå av spännande keynotes, breakout sessions och bland annat, en av våra Mavericks; Andreas Cederblad!   "Is your Growth potential broken? Create an experimental...

Terminologin som hjälper dig att förstå internetmarknadsföring

Alla vet vi hur svårt det kan vara att "möta bonden på bondens språk" när det handlar om internetmarknadsföring och akronymer. Oavsett om vi ska exponera en ny kollega eller kund för en akronym inom internetmarknadsföring så kan vi aldrig vara helt säkra på att...

Självhjälpskurs i data, analys och leadshantering

Överväldigad av all data som ska tas fram?  Vi benar ut de grundläggande delarna du behöver ha koll på när det kommer till att analysera data.   Nu ska vi vara riktigt ärliga här. En webbanalys är bland det enklaste du kan sälja. Det är en produkt om går att...

Skapa insikter om dina besökare och öka din konvertering!

Vid arbete med konverteringsoptimering, strävar man efter att få besökare att göra det du vill att hen ska göra på din webbplats. Det kan exempelvis handla om att få en besökare att göra ett köp via en e-handel, en registrering av ett nyhetsbrev eller en delning av...

Fyra steg till en mer insiktsdriven verksamhet

Vi utgår från att du som läsare har en förståelse för värdet av webbanalys och värdet av att vara ett insiktsdrivet företag genom webbanalys. Eller, att du som läsare i alla fall försöker nå dit med dina medarbetare, ditt varumärke eller din verksamhet. Men, hur...

84 akronymer som hjälper dig att förstå internetmarknadsföring

Alla vet vi hur svårt det kan vara att "möta bonden på bondens språk" när det handlar om internetmarknadsföring och akronymer. Oavsett om vi ska exponera en ny kollega eller kund för en akronym inom internetmarknadsföring, kan vi aldrig vara helt säkra på att...

Hur startades HubSpot och vart kommer ordet Inbound Marketing ifrån?

  Inbound marketing och HubSpot är nästan helt synonyma med varandra. Uttrycket Inbound Marketing myntades nämligen av samma personer som startade HubSpot 2006.  Brian Halligan och Dharmesh Shah skrev boken ”Inbound Marketing: Get Found using Google, Social Media, and...

Vi har blivit nominerade i Microsoft Partner Awards!

Vi har blivit nominerade och tagit en finalplats i Microsoft Partner Awards tillsammans med SAS - Scandinavian Airlines!   Tillsammans med SAS - Scandinavian Airlines har vi tagit en stark finalplats i kategorin Årets innovativa lösning. Vi är så glada och...

Ny webb för minPension!

Vi på Maverick är så stolta över att äntligen få visa upp vårt arbete tillsammans med Sigma och minPension! Under två år har vi arbetat med en prototypsajt där syftet har varit att tjänstens användare kunnat testa nya funktioner direkt. Ett värdefullt arbete där vi...

Nyheter i Starter-paketen för Sales, Marketing och Service i HubSpot 2018

HubSpot Starter är den första klossen som företag vänder sig till när de ska börja använda HubSpot som sitt verktyg för leadshantering. Starter har nu utrustats med alla tre delar av plattformen: Sales, Marketing och Service, för att du lättare ska kunna komma igång...
Share This