Välj en sida

HubSpots trattmodell som blivit en ikonisk förklaringsmodell för hela inbound-processen har nu av samma skapare blivit märkt som passé. Det nya? En modell där kundresan istället är ett kretslopp. Hälsa på Flywheel.

Funnel – Trattmodellen för Inbound Marketing

Marknadsföring enligt inbound-modellen är fortfarande ett område inom marknadsföring som är på frammarsch. Sedan konceptet myntades har tratten spelat en central roll i att förklara köpresan från prospekt till kund. Denna ”funnel” har delat upp köpresan i fyra faser:

  1. Attract – Att attrahera prospekt
  2. Convert – Att konvertera dem till lead
  3. Close – Att ta hand om leads och bygga relationer tills dess att affären är tecknad
  4. Delight – Att kontinuerligt skapa bra kundupplevelser

Funnel används som verktyg för att tydligare definiera olika steg under resans gång. Det är hjälpsamt för att skapa rätt typ av innehåll och kommunikation för målgruppen beroende på var de befinner sig i sin resa, samt då det ger en bra grund för att kunna mäta och analysera hur det går.

Ofta har arbetet varit uppdelat, där Marknad och Sälj ansvarar för olika delar av resan och lämnar över kontakter sinsemellan för att driva på affären. För många organisationer har sedan kunden, som är slutmålet, kommit som en eftertanke. Här har det saknats uppföljning och Delight.

Kunderna har förändrats och därför även modellen

Nyligen fick vi höra HubSpots CEO, Brian Halligan, tala vid den stora mässan Inbound2018. Där proklamerade han: ”The funnel is a broken metaphor we are using”.

Han utvecklade genom att förklara att under den period som tratten regerat, 2006-2018, har de marknadsförare och säljare som använt sig av modellen fokuserat främst på faserna Attract och Convert.

Enligt honom har den viktigaste fasen Delight, som går ut på att ta hand om förvärvade kunder som har kommit in, glömts bort. Därför omdefinierar han och HubSpot nu funneln för att sätta kunden och kundupplevelsen i centrum.

Tips! Se en kort video där HubSpot själva säger hej då till tratten och hej till sitt flywheel här.

Vad är Flywheel?

Flywheel är en visualisering av ett kretslopp där kunder står i centrum för affären. Modellen är central för att förklara Inbound Marketing.

Tanken med Flywheel är att när kunden står i centrum fokuserar organisationen på att växa genom att behålla kunder och göra dem nöjda. Tratt-tänket gör att mycket investeras i att få till affärer, men att kunder sedan upplever en skillnad i vad som har sålts in och vad de har fått. Speciellt relationsbyggandet som i många fall plötsligt tar stopp när affären väl är undertecknad. Det resulterar i att kunderna löper stor risk att inte vara kvar; mycket av det hårda arbetet går förlorat.

Fokus på kundnöjdhet och retention, alltså att behålla kunden, gör dem till ambassadörer som hjälper ditt företags tillväxt. Ta bort friktion. Gör det lätt för dem att handla, köpa igen, få kundservice och att avsluta en tjänst ifall de inte är nöjda. Ryktet sprider sig, och likt viralvideos på internet som sprids som en löpeld, är Word-of-Mouth ofta en första mötesplats mellan nya leads och ditt företag.

Så, vad väntar du på? Du måste tänkta annorlunda. Du måste fokusera på att glädja kunder. Du måste börja tänka Flywheel.

Fast i Funnel? Vi hjälper dig!

Flywheel och funnel är olika förklaringsmodeller och tankesätt för hur du strukturerar arbetet med marknad, sälj och kundservice. När flywheel nu tar över är det dags att lägga om sin strategi så att inbound-arbetet inte halkar efter.

Vi hjälper dig gärna! Boka ett möte med någon av våra Inbound-experter och låt dem se över den funnel ni har idag så får ni sedan hjälp att påbörja arbetet med ert flywheel.

Natalia Butor

Project Manager ‭

+46 704 97 81 10‬3

natalia.butor@sigma.se

Anton Sörlin

Inbound & Marketing Automation Specialist

+46 761 88 06 21

anton.sorlin@sigma.se

Skapa insikter om dina besökare och öka din konvertering!

Vid arbete med konverteringsoptimering, strävar man efter att få besökare att göra det du vill att hen ska göra på din webbplats. Det kan exempelvis handla om att få en besökare att göra ett köp via en e-handel, en registrering av ett nyhetsbrev eller en delning av...

Terminologin som hjälper dig att förstå internetmarknadsföring

Alla vet vi hur svårt det kan vara att "möta bonden på bondens språk" när det handlar om internetmarknadsföring och akronymer. Oavsett om vi ska exponera en ny kollega eller kund för en akronym inom internetmarknadsföring så kan vi aldrig vara helt säkra på att...

Video, video video – Väx med HubSpot Video

En av de mest efterlängtade nyheterna på årets Inbound 18 var video-funktionen. Äntligen kan Hubspots användare använda plattformen för att producera innehåll tillsammans med nya och spännande funktioner!   HubSpot har gått ihop med sin partner Vidyard för att ge...

UX – Ett recept för att skapa värde | Maverick by Sigma

UX är ett paraplybegrepp som mynnar ut i många grenar och många begrepp. I stort kan man säga att UX-design handlar om att skapa en så bra användarupplevelse som möjligt. Nedan förklarar vi begreppet, nyttan och värdet!   Vi arbetar dagligen med att guida...

Vi har blivit nominerade i Microsoft Partner Awards!

Vi har blivit nominerade och tagit en finalplats i Microsoft Partner Awards tillsammans med SAS - Scandinavian Airlines!   Tillsammans med SAS - Scandinavian Airlines har vi tagit en stark finalplats i kategorin Årets innovativa lösning. Vi är så glada och...

Läs allt om Inbound 2018, årets HubSpot-event, hos oss på Maverick

Det är dags för Inbound igen, som vanligt en pöl bort i Boston, USA. Från tisdag den 4 september till fredag den 7 september ska mellan 20 till 30,000 marknadsförare, säljare, analytiker, growth hackers och andra digitala innovatörer mötas i konferanslokaler. För er...

Stresstesta din sajt och förbättra din inbound marketing

Har du funderat på varför du syns dåligt i sökmotorerna? Om du upptäckt att du kanske inte indexeras på Google särskilt bra, kan det vara en bra idé att göra ett stresstest. Ett stresstest kan bestå av ganska enkla verktyg och värden. Läs vidare för några snabba tips...

Stort tack till alla som kom på torsdagens Qurious-event!

Vi vill tacka alla er som kom på torsdagens lyckade Qurious-event i Stockholm! Vi är så glada över hur många av er som kom och lyssnade, minglade, drack bubbel och bidrog till en härlig kväll där förändringskommunikation fick stå i fokus.   Under torsdagens event...

Digital marknadsföring på kundens villkor

Ge dina besökare, användare och kunder den upplevelse de förväntar sig– och mer! De flesta av oss besökare, användare och kunder har idag högre förväntningar på lösningar och upplevelser än tidigare. Den upplevelse du som företag, organisation eller handlare kan...

Det här är HubSpot Enterprise Growth Suite 2018

HubSpot Enterprise har tidigare varit det stora paketet för dig med många kontakter. Nya Enterprise är till för dig som växer snabbt. Fokus ligger nu på flera nya funktioner för dig och ditt företag som går från mellan till stort och kräver mer kontroll,...
Share This