Välj en sida

Känner du att er säljprocess känns ofokuserad, trött och långsam? Är det något som skaver och gör att ni spenderar tid på fel saker, får leads som aldrig kommer någon vart och möter arga prospekt när ni plockar upp telefonen?

Ingen fara, de flesta känner på samma sätt. Men med hjälp av inbound marketing kan du ändra på detta. Nedan följer 7 enkla tips med fokus på hur du spar tid och förbättrar din säljprocess redan idag.

Vill du gräva djupare i er säljprocess efter att ha läst våra 7 tips? Hör av dig idag eller boka en Swedish Fika! med oss så pratar vi mer.

7 tips på hur du optimerar din säljprocess

  1. Skapa en buyer persona och lär känna hen!
    Din persona kommer att vägleda dig genom hela säljprocessen och utgår du från hen så slipper du saker som ineffektiva och kalla samtal, möten som inte leder någonstans eller e-post ingen läser eller svarar på. Ta dig tid och skapa en ordentlig buyer persona-profil och börja att spara tid.
  2. Vilka verktyg arbetar du med idag?
    Har du några som är så pass bra att om du försvann så skulle en ny säljare kunna ta vid på en gång? Eller har du så många att du inte kan hålla reda på dina inlogg? Om det är fallet, vad väntar du på – prova HubSpot (det är gratis, hör av dig så hjälper vi till)!
  3. Paketering och prismodell
    Dessa ska vara lika självklara som en tydlig buyer persona eftersom du bör veta vad dina prospekt har råd med och inte.
  4. Skapa trigger events!
    Bland dina leads och prospekts finns det säkert tillfällen du inte tänkt på, men som är perfekta anledningar till att höra av dig till ett lead– dessa kallas trigger events. Det kan handla om en födelsedag, ett jubileum på jobbet, en resa eller en helgdag som du kan lägga in i kalendern för att sedan skicka ett mail eller lyfta telefonen på.
  5. Räkna ut hur mycket tid du egentligen lägger på att nå ut till dina leads.
    Ett effektivt sätt är att schemalägga och avsätta en viss tid till det varje dag, en så kallad connect tid. Detta handlar alltså om att räkna tiden du ägnar åt det varje dag och därefter bestämma aktivitet; ringa eller maila. Du kan aldrig stänga några affärer om du inte öppnar dem!
  6. Öva din pitch.
    Javisst, den ska du kunna som rinnande vatten. Det är bara att skriva ner den, memorera den och öva tills du kan den så pass bra att du är redo att ge dig ut på marknaden. Lita på att din konkurrent är beredd på att göra jobbet.
  7. Automatisera din leads-hantering och spar tid.
    Manuell hantering av leads är inte bara dumt, svårt och tidsödslande–  det är också onödigt när det finns verktyg som kan göra det åt dig.

Detta var sju exempel på enkla sätt att optimera din vardagliga säljprocess. Behöver ni mer hjälp eller arbetar ni redan som ovan och vill ta nästa steg? Ladda ner vårt whitepaper om marketing automation och kontakta oss så pratar vi mer!

P.S Är ni CRM-lösa eller sitter fast i gamla system? Fånga oss i chatten direkt så låter vi dig testa HubSpot CRM gratis direkt!

Natalia Butor

Project Manager ‭+46 704 97 81 10‬3 natalia.butor@sigma.se

Anton Sörlin

Inbound & Marketing Automation Specialist +46 761 88 06 21 anton.sorlin@sigma.se

Digital marknadsföring på kundens villkor

Ge dina besökare, användare och kunder den upplevelse de förväntar sig– och mer! De flesta av oss besökare, användare och kunder har idag högre förväntningar på lösningar och upplevelser än tidigare. Den upplevelse du som företag, organisation eller handlare kan...

Storytelling – 5 enkla och framgångsrika kommunikationstips

Vi möts ofta av frågan om vad som är bra storytelling och hur man skapar en bra story. Nedan har jag därför listat fem enkla tips på hur du kan skapa framgångsrik kommunikation! Efter många års erfarenhet av att skriva, presentera och skapa värdeskapande kommunikation...

Från Funnel till Flywheel

HubSpots trattmodell som blivit en ikonisk förklaringsmodell för hela inbound-processen har nu av samma skapare blivit märkt som passé. Det nya? En modell där kundresan istället är ett kretslopp. Hälsa på Flywheel. Funnel – Trattmodellen för Inbound Marketing...

Fem steg för en bättre kundupplevelse

Ett bra sätt för att hitta inspiration till såväl sig själv som sin organisation, är att kika in i studier från exempelvis Econsultancy och Google. Med bakgrund inom publicist-, retail- och B2B-branschen, kan vi känna igen oss i hur det har sett ut på andra platser i...

Allt som är nytt med HubSpot Marketing Hub Pro 2018

Fokus för HubSpot har legat på Starter och Enterprise, mycket för att Pro har varit den bästa och mest stabila nivån. Men det finns ändå ett par nya funktioner som ingår från och med idag, eller tillkommer senare under året.  Här är en sammanfattning och...

Stort tack till alla som kom på torsdagens Qurious-event!

Vi vill tacka alla er som kom på torsdagens lyckade Qurious-event i Stockholm! Vi är så glada över hur många av er som kom och lyssnade, minglade, drack bubbel och bidrog till en härlig kväll där förändringskommunikation fick stå i fokus.   Under torsdagens event...

HubSpot User Groups i Stockholm

Maverick by Sigma är en av två utsedda partnerbyråer som är med och arrangerar träffar för HubSpot-användare i Stockholm. HubSpot User Group (HUG) sker fyra gånger under året och är öppna event för alla användare av HubSpots mjukvara.   #HUGSthlm HubSpot User...

Vi har blivit nominerade i Microsoft Partner Awards!

Vi har blivit nominerade och tagit en finalplats i Microsoft Partner Awards tillsammans med SAS - Scandinavian Airlines!   Tillsammans med SAS - Scandinavian Airlines har vi tagit en stark finalplats i kategorin Årets innovativa lösning. Vi är så glada och...

Maverick och We & Sports i samarbete för mental hälsa bland idrottande ungdomar

Organisationen We & Sports arbetar för att förändra idrottsklimatet i Sverige och är resultatet av en pappas kamp för sin dotters psykiska hälsa. Syftet med initiativet är att arbeta förbyggande med psykisk hälsa hos idrottande ungdomar.   På torsdagens...

Vad är Inbound Marknadsföring?

Foto: Matthew Henry. Inbound marknadsföring – strategin som hjälper dig optimera innehåll utifrån dina riktiga användares behov och intressen. Resultatet? Fler köpbenägna leads. I det här blogginlägget ska jag försöka förklara den resultatdrivna...
Share This