Välj en sida

Vi möts ofta av frågan om vad som är bra storytelling och hur man skapar en bra story. Nedan har jag därför listat fem enkla tips på hur du kan skapa framgångsrik kommunikation!

Efter många års erfarenhet av att skriva, presentera och skapa värdeskapande kommunikation har jag kommit fram till att det enkla svaret på frågan är att det inte finns ett recept för den perfekta storyn. Visst finns det textboksexempel på hur man skapar narrativ– något som en av våra mest älskade storytellers Pixar har tagit fram i form av ”Storytelling formulan”. Men den är svåranvänd för chefen som vill skapa engagemang i sitt morgonmöte eller för inlägg på Instagram. För att göra Storytellingarenan tillgänglig för alla typer av historieberättare och ändamål så finns det ett par enkla beteenden som alla kan anamma:

  • Omvärldsbevaka – bra historier kan komma upp var som helst, när som helst, hur som helst. Läs mer, se mer, lyssna mer och håll dig uppdaterad.
  • Var personlig – du behöver inte vara upphovsman till en historia för att dela den men det hjälper om du kan hitta en personlig koppling till den. Ska du berätta en historia om något som du inte är så bekant med så försök närma dig den utifrån vad som får ditt hjärta att bulta och dina hjärnceller att jobba.
  • Dela med dig – för att skapa relationer behöver du ge av dig själv. Tänk på ”strategic gifting” och att du delar med dig av dina historier till dem som du eller ditt varumärke bryr sig mest om.
  • Fortsätt lyssna – har du någonsin varit på ett mingel där personen du samtalar med inte har ställt en enda fråga tillbaka? En konversation bygger på tvåvägskommunikation och så gör även historier. Var nyfiken, ställ frågor och håll dig involverad.
  • Var modig – och säg det du vill med hjärtat. Enligt Brené Brown är definitionen av ordet kurage, som kommer från franskans courage och ordet ”coeur” att ”berätta vem man är med hela sitt hjärta”. Det krävs ett mått mod att blotta sina känslor och vara personlig istället för att gömma sig bakom standardiserade format.

När du öppnar dörren och bjuder in folk, får dem att stanna en stund och trivas hos dig, då är också chansen större att de bjuder tillbaka. Och det, kära storyteller, är helt klart värt det!

Maverick och We & Sports i samarbete för mental hälsa bland idrottande ungdomar

Organisationen We & Sports arbetar för att förändra idrottsklimatet i Sverige och är resultatet av en pappas kamp för sin dotters psykiska hälsa. Syftet med initiativet är att arbeta förbyggande med psykisk hälsa hos idrottande ungdomar.   På torsdagens...

Stresstesta din sajt och förbättra din inbound marketing

Har du funderat på varför du syns dåligt i sökmotorerna? Om du upptäckt att du kanske inte indexeras på Google särskilt bra, kan det vara en bra idé att göra ett stresstest. Ett stresstest kan bestå av ganska enkla verktyg och värden. Läs vidare för några snabba tips...

Självhjälpskurs i data, analys och leadshantering

Överväldigad av all data som ska tas fram?  Vi benar ut de grundläggande delarna du behöver ha koll på när det kommer till att analysera data.   Nu ska vi vara riktigt ärliga här. En webbanalys är bland det enklaste du kan sälja. Det är en produkt om går att...

Läs allt om Inbound 2018, årets HubSpot-event, hos oss på Maverick

Det är dags för Inbound igen, som vanligt en pöl bort i Boston, USA. Från tisdag den 4 september till fredag den 7 september ska mellan 20 till 30,000 marknadsförare, säljare, analytiker, growth hackers och andra digitala innovatörer mötas i konferanslokaler. För er...

Allt som är nytt med HubSpot Marketing Hub Pro 2018

Fokus för HubSpot har legat på Starter och Enterprise, mycket för att Pro har varit den bästa och mest stabila nivån. Men det finns ändå ett par nya funktioner som ingår från och med idag, eller tillkommer senare under året.  Här är en sammanfattning och...

UX – Ett recept för att skapa värde | Maverick by Sigma

UX är ett paraplybegrepp som mynnar ut i många grenar och många begrepp. I stort kan man säga att UX-design handlar om att skapa en så bra användarupplevelse som möjligt. Nedan förklarar vi begreppet, nyttan och värdet!   Vi arbetar dagligen med att guida...

Fyra steg till en mer insiktsdriven verksamhet

Vi utgår från att du som läsare har en förståelse för värdet av webbanalys och värdet av att vara ett insiktsdrivet företag genom webbanalys. Eller, att du som läsare i alla fall försöker nå dit med dina medarbetare, ditt varumärke eller din verksamhet. Men, hur...

Terminologin som hjälper dig att förstå internetmarknadsföring

Alla vet vi hur svårt det kan vara att "möta bonden på bondens språk" när det handlar om internetmarknadsföring och akronymer. Oavsett om vi ska exponera en ny kollega eller kund för en akronym inom internetmarknadsföring så kan vi aldrig vara helt säkra på att...

Hur startades HubSpot och vart kommer ordet Inbound Marketing ifrån?

  Inbound marketing och HubSpot är nästan helt synonyma med varandra. Uttrycket Inbound Marketing myntades nämligen av samma personer som startade HubSpot 2006.  Brian Halligan och Dharmesh Shah skrev boken ”Inbound Marketing: Get Found using Google, Social Media, and...

Digital marknadsföring på kundens villkor

Ge dina besökare, användare och kunder den upplevelse de förväntar sig– och mer! De flesta av oss besökare, användare och kunder har idag högre förväntningar på lösningar och upplevelser än tidigare. Den upplevelse du som företag, organisation eller handlare kan...
Share This