Välj en sida
Har du funderat på varför du syns dåligt i sökmotorerna? Om du upptäckt att du kanske inte indexeras på Google särskilt bra, kan det vara en bra idé att göra ett stresstest. Ett stresstest kan bestå av ganska enkla verktyg och värden. Läs vidare för några snabba tips hur du kan gå tillväga!

 

Laddtid

Även om din sajt är häftig, snygg eller komplex, bör någon del av sajten komma fram på mindre än en sekund.

Bounce rate / Avvisningsfrekvens

Om din besökare lämnar sajten på samma sida de kom in, alternativt lämnar inom 10 sekunder, är det en bounce rate. Förutsatt att din landningssida inte är byggd för att alla interaktioner sker på sidan och URL:en kvarstår densamma.

Engagemang

Om dina besökare finner bra svar på sina frågor och bra innehåll som de delar, får du pluspoäng.

Antal besökta sidor

Om dina besökare besöker fler sidor, ser Google din sajt som mer relevant– med mer relevant innehåll.

Återkommande besökare

Om dina besökare kommer tillbaka ofta, berättar du för Google att du är duktig på att upprätthålla en relevant relation.

Time spent

Mer tid är uppenbart bättre. Besökare stannar på sajter de tycker om. Om besökare tycker om det, tycker Google om det.

Responsiv

Google tycker inte om sajter som inte är responsiva. Ingen vill uppleva en sajt som inte är mobil–optimerad för smartphone.

Robots.txt

Robots.txt låter din sajt fungera bra med sökmotorernas bots/robotar som vill crawla din sajt och indexera den.

W3C / WCAG Standard

Citerat från webbriktlinjer.se om WCAG:

”Följ Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) för att göra webbplatsen, innehållet och era tjänster tillgängliga för en bred mottagargrupp, inklusive personer med olika typer av funktionsnedsättningar. Detta maximerar värdet på de resurser ni lägger på webbutveckling och ökar samtidigt möjligheten för alla att delta i samhället på lika villkor.”

Rekommendationerna är:

  • Följ den internationella standarden för tillgänglighet, Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 åtminstone på nivån AA.
  • Ställ krav på att utvecklingen ska utgå från WCAG 2.0 nivå AA när du beställer en ny webbplats. På så sätt bygger leverantören tillgängligt från början.

 

Hoppas du kan komma igång med arbetet – prata med oss om du behöver hjälp!

 

5 + 9 =

Ny webb för minPension!

Vi på Maverick är så stolta över att äntligen få visa upp vårt arbete tillsammans med Sigma och minPension! Under två år har vi arbetat med en prototypsajt där syftet har varit att tjänstens användare kunnat testa nya funktioner direkt. Ett värdefullt arbete där vi...

Fyra steg till en mer insiktsdriven verksamhet

Vi utgår från att du som läsare har en förståelse för värdet av webbanalys och värdet av att vara ett insiktsdrivet företag genom webbanalys. Eller, att du som läsare i alla fall försöker nå dit med dina medarbetare, ditt varumärke eller din verksamhet. Men, hur...

Stort tack till alla som kom på torsdagens Qurious-event!

Vi vill tacka alla er som kom på torsdagens lyckade Qurious-event i Stockholm! Vi är så glada över hur många av er som kom och lyssnade, minglade, drack bubbel och bidrog till en härlig kväll där förändringskommunikation fick stå i fokus.   Under torsdagens event i...

Maverick och We & Sports i samarbete för mental hälsa bland idrottande ungdomar

Organisationen We & Sports arbetar för att förändra idrottsklimatet i Sverige och är resultatet av en pappas kamp för sin dotters psykiska hälsa. Syftet med initiativet är att arbeta förbyggande med psykisk hälsa hos idrottande ungdomar.   På torsdagens premiärevent i...

Självhjälpskurs i data, analys och leadshantering

Överväldigad av all data som ska tas fram?  Vi benar ut de grundläggande delarna du behöver ha koll på när det kommer till att analysera data.   Nu ska vi vara riktigt ärliga här. En webbanalys är bland det enklaste du kan sälja. Det är en produkt om går att sälja...

5 sätt att förtjäna dina kunders uppmärksamhet

"Kunden har alltid rätt" är ett begrepp som används ofta och mycket när vi pratar om köpupplevelser. Men, för att begreppet ska uppfylla sin mening behöver det appliceras även i praktiken. Det handlar om att ta vara på kundens upplevelse och relation till tjänsten,...

Snart är det dags för årets DME-event!

Den 8 november är det åter igen dags för Apsis årliga event, DME 2018, i Malmö. Dagen kommer bestå av spännande keynotes, breakout sessions och bland annat, en av våra Mavericks; Andreas Cederblad!   "Is your Growth potential broken? Create an experimental mindset...

Vi har blivit nominerade i Microsoft Partner Awards!

Vi har blivit nominerade och tagit en finalplats i Microsoft Partner Awards tillsammans med SAS - Scandinavian Airlines!   Tillsammans med SAS - Scandinavian Airlines har vi tagit en stark finalplats i kategorin Årets innovativa lösning. Vi är så glada och tacksamma...

Skapa insikter om dina besökare och öka din konvertering!

Vid arbete med konverteringsoptimering, strävar man efter att få besökare att göra det du vill att hen ska göra på din webbplats. Det kan exempelvis handla om att få en besökare att göra ett köp via en e-handel, en registrering av ett nyhetsbrev eller en delning av...

Från Funnel till Flywheel

HubSpots trattmodell som blivit en ikonisk förklaringsmodell för hela inbound-processen har nu av samma skapare blivit märkt som passé. Det nya? En modell där kundresan istället är ett kretslopp. Hälsa på Flywheel. Funnel – Trattmodellen för Inbound Marketing...
Share This