Välj en sida
Ibland är det bra att stanna upp och reflektera över hur den operativa marknadsföringsstrategin ser ut, vad den innehåller och hur den presterar. Frågorna som vi mår bra av att ställa oss kan vara många, men de flesta team brukar ställa frågor i stil med: Innehåller marknadsföringsstrategin alla önskade delar? Rätt delar? Speglar den mitt teams kunskaper och resurserna vi har att tillgå? Möter den våra affärsmål och digitala KPI:er? Får vi rätt kvalitet av investeringen? Får vi ett bättre LTV/CLV, eller ett sämre av denna marknadsföringsstrategi?

I denna artikel utforskar vi tio steg för få ihop en bra sammansättning på vår digitala marknadsföringsstrategi.

Steg 1: Sätt upp mål och affärsmål

(även för digitala interaktioner och beteenden i dina egna kanaler)

Definiera dina mål och affärsmål för 2018 och skapa S.M.A.R.T goals

Steg 2: Identifiera dina kunder

Börja med att identifiera dina potentiella kunder och därefter dina mest ideala kunder. Ett tips är att du mixar informationen mellan din cookie-data och individ-data. 

Steg 3: Känn dina konkurrenter

Om vi vet mycket om våra konkurrenter så kan vi också skaffa oss ett digitalt övertag.

Steg 4: Team

Träna, utbilda och dela ut roller där dina medarbetare besitter erfarenhet. Ett tips är att ta reda på vart team-medlemmen är påväg, och inte bara fokusera på var hen har varit eller vad hen har gjort tidigare. Mycket kunskapsdiscipliner flyter ihop i dag!

Steg 5: Sökmotormarknadsföring (SEM – search engine marketing)

Att ha en djup förståelse för hur sökmotormarknadsföring fungerar är en vital del för din framgång!


Steg 6: Innehållsmarknadsföring (content marketing)

Försök att utnyttja användargenererat innehåll för att nå ut bredare inom målgruppen, samt för att bättre nå fram med budskapet.


Steg 7: Marknadsföring i sociala medier (SMM – social media marketing)

Utnyttja sociala medier för att slå dina konkurrenter i plattformsekonomierna. Information säljer bättre än sälj!

 

Steg 8: Email-marknadsföring

Börja med att bygga email-listor för att utnyttja analysen och insikterna av detta i plattformsekonomierna. Varför? För att förbli relevant och bygga en lojal kundgrupp.

 

Steg 9: Mobil marknadsföring

Ta initiativ till att optimera din marknadsföring för upplevelsen i smartphones. Ett tips är att fundera över hur stort ditt egna tålamod är när det handlar om upplevelsen i mobilen, och även: vad är det som skiljer dig mot dina kunder?

 

Steg 10: Affiliate-marknadsföring

Affiliate-marknadsföring kan vara bra för att bygga ditt varumärke och öka din synlighet– om disciplinen utförs på ett bra sätt. Tänk på exempel inom förlagsbranschen så som Adlibris, Bokus, Bonnier Bokklubb med flera.

Nu har vi listat tio steg som din marknadsföringsstrategi skulle kunna innehålla, men har du andra discipliner eller behov så kan vi med stor sannolikhet hjälpa dig med dessa också. Vi ser fram emot att höra din röst och feedback i valfri kanal och vid valfri tid (psst…vi gillar Facebook Messenger)!

Varför inte ta fram en ny och fräsch effektkartläggning med hela teamet, sätta smart goals och bryta ned dessa till digitala KPI:er i dina egna kanaler? En skön start på hösten och året 18/19.

Tips – tänk ofta, mycket och länge på hur du kan optimera ditt varumärkes upplevelse i en mobil värld!

8 + 11 =

Skapa insikter om dina besökare och öka din konvertering!

Vid arbete med konverteringsoptimering, strävar man efter att få besökare att göra det du vill att hen ska göra på din webbplats. Det kan exempelvis handla om att få en besökare att göra ett köp via en e-handel, en registrering av ett nyhetsbrev eller en delning av...

Från Funnel till Flywheel

HubSpots trattmodell som blivit en ikonisk förklaringsmodell för hela inbound-processen har nu av samma skapare blivit märkt som passé. Det nya? En modell där kundresan istället är ett kretslopp. Hälsa på Flywheel. Funnel – Trattmodellen för Inbound Marketing...

Video, video video – Väx med HubSpot Video

En av de mest efterlängtade nyheterna på årets Inbound 18 var video-funktionen. Äntligen kan Hubspots användare använda plattformen för att producera innehåll tillsammans med nya och spännande funktioner!   HubSpot har gått ihop med sin partner Vidyard för att ge...

UX – Ett recept för att skapa värde | Maverick by Sigma

UX är ett paraplybegrepp som mynnar ut i många grenar och många begrepp. I stort kan man säga att UX-design handlar om att skapa en så bra användarupplevelse som möjligt. Nedan förklarar vi begreppet, nyttan och värdet!   Vi arbetar dagligen med att guida användare...

Nyheter i Starter-paketen för Sales, Marketing och Service i HubSpot 2018

HubSpot Starter är den första klossen som företag vänder sig till när de ska börja använda HubSpot som sitt verktyg för leadshantering. Starter har nu utrustats med alla tre delar av plattformen: Sales, Marketing och Service, för att du lättare ska kunna komma igång...

Det här är HubSpot Enterprise Growth Suite 2018

HubSpot Enterprise har tidigare varit det stora paketet för dig med många kontakter. Nya Enterprise är till för dig som växer snabbt. Fokus ligger nu på flera nya funktioner för dig och ditt företag som går från mellan till stort och kräver mer kontroll,...

Allt som är nytt med HubSpot Marketing Hub Pro 2018

Fokus för HubSpot har legat på Starter och Enterprise, mycket för att Pro har varit den bästa och mest stabila nivån. Men det finns ändå ett par nya funktioner som ingår från och med idag, eller tillkommer senare under året.  Här är en sammanfattning och beskrivning...

7 tips på hur du kan optimera din säljprocess

Känner du att er säljprocess känns ofokuserad, trött och långsam? Är det något som skaver och gör att ni spenderar tid på fel saker, får leads som aldrig kommer någon vart och möter arga prospekt när ni plockar upp telefonen? Ingen fara, de flesta känner på samma...

Hur startades HubSpot och vart kommer ordet Inbound Marketing ifrån?

  Inbound marketing och HubSpot är nästan helt synonyma med varandra. Uttrycket Inbound Marketing myntades nämligen av samma personer som startade HubSpot 2006.  Brian Halligan och Dharmesh Shah skrev boken ”Inbound Marketing: Get Found using Google, Social Media, and...

Läs allt om Inbound 2018, årets HubSpot-event, hos oss på Maverick

Det är dags för Inbound igen, som vanligt en pöl bort i Boston, USA. Från tisdag den 4 september till fredag den 7 september ska mellan 20 till 30,000 marknadsförare, säljare, analytiker, growth hackers och andra digitala innovatörer mötas i konferanslokaler. För er...
Share This