Välj en sida
Ibland är det bra att stanna upp och reflektera över hur den operativa marknadsföringsstrategin ser ut, vad den innehåller och hur den presterar. Frågorna som vi mår bra av att ställa oss kan vara många, men de flesta team brukar ställa frågor i stil med: Innehåller marknadsföringsstrategin alla önskade delar? Rätt delar? Speglar den mitt teams kunskaper och resurserna vi har att tillgå? Möter den våra affärsmål och digitala KPI:er? Får vi rätt kvalitet av investeringen? Får vi ett bättre LTV/CLV, eller ett sämre av denna marknadsföringsstrategi?

I denna artikel utforskar vi tio steg för få ihop en bra sammansättning på vår digitala marknadsföringsstrategi.

Steg 1: Sätt upp mål och affärsmål

(även för digitala interaktioner och beteenden i dina egna kanaler)

Definiera dina mål och affärsmål för 2018 och skapa S.M.A.R.T goals

Steg 2: Identifiera dina kunder

Börja med att identifiera dina potentiella kunder och därefter dina mest ideala kunder. Ett tips är att du mixar informationen mellan din cookie-data och individ-data. 

Steg 3: Känn dina konkurrenter

Om vi vet mycket om våra konkurrenter så kan vi också skaffa oss ett digitalt övertag.

Steg 4: Team

Träna, utbilda och dela ut roller där dina medarbetare besitter erfarenhet. Ett tips är att ta reda på vart team-medlemmen är påväg, och inte bara fokusera på var hen har varit eller vad hen har gjort tidigare. Mycket kunskapsdiscipliner flyter ihop i dag!

Steg 5: Sökmotormarknadsföring (SEM – search engine marketing)

Att ha en djup förståelse för hur sökmotormarknadsföring fungerar är en vital del för din framgång!


Steg 6: Innehållsmarknadsföring (content marketing)

Försök att utnyttja användargenererat innehåll för att nå ut bredare inom målgruppen, samt för att bättre nå fram med budskapet.


Steg 7: Marknadsföring i sociala medier (SMM – social media marketing)

Utnyttja sociala medier för att slå dina konkurrenter i plattformsekonomierna. Information säljer bättre än sälj!

 

Steg 8: Email-marknadsföring

Börja med att bygga email-listor för att utnyttja analysen och insikterna av detta i plattformsekonomierna. Varför? För att förbli relevant och bygga en lojal kundgrupp.

 

Steg 9: Mobil marknadsföring

Ta initiativ till att optimera din marknadsföring för upplevelsen i smartphones. Ett tips är att fundera över hur stort ditt egna tålamod är när det handlar om upplevelsen i mobilen, och även: vad är det som skiljer dig mot dina kunder?

 

Steg 10: Affiliate-marknadsföring

Affiliate-marknadsföring kan vara bra för att bygga ditt varumärke och öka din synlighet– om disciplinen utförs på ett bra sätt. Tänk på exempel inom förlagsbranschen så som Adlibris, Bokus, Bonnier Bokklubb med flera.

Nu har vi listat tio steg som din marknadsföringsstrategi skulle kunna innehålla, men har du andra discipliner eller behov så kan vi med stor sannolikhet hjälpa dig med dessa också. Vi ser fram emot att höra din röst och feedback i valfri kanal och vid valfri tid (psst…vi gillar Facebook Messenger)!

Varför inte ta fram en ny och fräsch effektkartläggning med hela teamet, sätta smart goals och bryta ned dessa till digitala KPI:er i dina egna kanaler? En skön start på hösten och året 18/19.

Tips – tänk ofta, mycket och länge på hur du kan optimera ditt varumärkes upplevelse i en mobil värld!

6 + 15 =

84 akronymer som hjälper dig att förstå internetmarknadsföring

Alla vet vi hur svårt det kan vara att "möta bonden på bondens språk" när det handlar om internetmarknadsföring och akronymer. Oavsett om vi ska exponera en ny kollega eller kund för en akronym inom internetmarknadsföring, kan vi aldrig vara helt säkra på att...

Hur många leads behöver du för att nå ditt intäktsmål?

Försöker du fånga så många B2B-leads som möjligt med din leadsgenerering? Har du en tydlig förståelse för hur många leads du verkligen behöver? Ett trick från oss är att du kan börja med ditt årliga intäktsmål. Utifrån ditt årliga intäktsmål kan vi sedan arbeta...

Skapa en digital marknadsföringsstrategi i endast tio steg

Ibland är det bra att stanna upp och reflektera över hur den operativa marknadsföringsstrategin ser ut, vad den innehåller och hur den presterar. Frågorna som vi mår bra av att ställa oss kan vara många, men de flesta team brukar ställa frågor i stil med: Innehåller...

Stresstesta din sajt och förbättra din inbound marketing

Har du funderat på varför du syns dåligt i sökmotorerna? Om du upptäckt att du kanske inte indexeras på Google särskilt bra, kan det vara en bra idé att göra ett stresstest. Ett stresstest kan bestå av ganska enkla verktyg och värden. Läs vidare för några snabba tips...

Terminologin som hjälper dig att förstå internetmarknadsföring

Alla vet vi hur svårt det kan vara att "möta bonden på bondens språk" när det handlar om internetmarknadsföring och akronymer. Oavsett om vi ska exponera en ny kollega eller kund för en akronym inom internetmarknadsföring så kan vi aldrig vara helt säkra på att...

Vad är Marketing Automation?

Foto: Sunisa Mist. Marketing automation är systemet som förenklar er marknadsprocess och samtidigt hjälper er med leadsgenerering. Hur? Genom att anpassa innehåll utifrån era kunders digitala fotspår.   Många idag tror att ju mer marknadsföring som produceras, desto...

Digital marknadsföring på kundens villkor

Ge dina besökare, användare och kunder den upplevelse de förväntar sig– och mer! De flesta av oss besökare, användare och kunder har idag högre förväntningar på lösningar och upplevelser än tidigare. Den upplevelse du som företag, organisation eller handlare kan...

Vad är Inbound Marknadsföring?

Foto: Matthew Henry. Inbound marknadsföring – strategin som hjälper dig optimera innehåll utifrån dina riktiga användares behov och intressen. Resultatet? Fler köpbenägna leads. I det här blogginlägget ska jag försöka förklara den resultatdrivna...

Fem steg för en bättre kundupplevelse

Ett bra sätt för att hitta inspiration till såväl sig själv som sin organisation, är att kika in i studier från exempelvis Econsultancy och Google. Med bakgrund inom publicist-, retail- och B2B-branschen, kan vi känna igen oss i hur det har sett ut på andra platser i...
Share This