Välj en sida
Ibland är det bra att stanna upp och reflektera över hur den operativa marknadsföringsstrategin ser ut, vad den innehåller och hur den presterar. Frågorna som vi mår bra av att ställa oss kan vara många, men de flesta team brukar ställa frågor i stil med: Innehåller marknadsföringsstrategin alla önskade delar? Rätt delar? Speglar den mitt teams kunskaper och resurserna vi har att tillgå? Möter den våra affärsmål och digitala KPI:er? Får vi rätt kvalitet av investeringen? Får vi ett bättre LTV/CLV, eller ett sämre av denna marknadsföringsstrategi?

I denna artikel utforskar vi tio steg för få ihop en bra sammansättning på vår digitala marknadsföringsstrategi.

Steg 1: Sätt upp mål och affärsmål

(även för digitala interaktioner och beteenden i dina egna kanaler)

Definiera dina mål och affärsmål för 2018 och skapa S.M.A.R.T goals

Steg 2: Identifiera dina kunder

Börja med att identifiera dina potentiella kunder och därefter dina mest ideala kunder. Ett tips är att du mixar informationen mellan din cookie-data och individ-data. 

Steg 3: Känn dina konkurrenter

Om vi vet mycket om våra konkurrenter så kan vi också skaffa oss ett digitalt övertag.

Steg 4: Team

Träna, utbilda och dela ut roller där dina medarbetare besitter erfarenhet. Ett tips är att ta reda på vart team-medlemmen är påväg, och inte bara fokusera på var hen har varit eller vad hen har gjort tidigare. Mycket kunskapsdiscipliner flyter ihop i dag!

Steg 5: Sökmotormarknadsföring (SEM – search engine marketing)

Att ha en djup förståelse för hur sökmotormarknadsföring fungerar är en vital del för din framgång!


Steg 6: Innehållsmarknadsföring (content marketing)

Försök att utnyttja användargenererat innehåll för att nå ut bredare inom målgruppen, samt för att bättre nå fram med budskapet.


Steg 7: Marknadsföring i sociala medier (SMM – social media marketing)

Utnyttja sociala medier för att slå dina konkurrenter i plattformsekonomierna. Information säljer bättre än sälj!

 

Steg 8: Email-marknadsföring

Börja med att bygga email-listor för att utnyttja analysen och insikterna av detta i plattformsekonomierna. Varför? För att förbli relevant och bygga en lojal kundgrupp.

 

Steg 9: Mobil marknadsföring

Ta initiativ till att optimera din marknadsföring för upplevelsen i smartphones. Ett tips är att fundera över hur stort ditt egna tålamod är när det handlar om upplevelsen i mobilen, och även: vad är det som skiljer dig mot dina kunder?

 

Steg 10: Affiliate-marknadsföring

Affiliate-marknadsföring kan vara bra för att bygga ditt varumärke och öka din synlighet– om disciplinen utförs på ett bra sätt. Tänk på exempel inom förlagsbranschen så som Adlibris, Bokus, Bonnier Bokklubb med flera.

Nu har vi listat tio steg som din marknadsföringsstrategi skulle kunna innehålla, men har du andra discipliner eller behov så kan vi med stor sannolikhet hjälpa dig med dessa också. Vi ser fram emot att höra din röst och feedback i valfri kanal och vid valfri tid (psst…vi gillar Facebook Messenger)!

Varför inte ta fram en ny och fräsch effektkartläggning med hela teamet, sätta smart goals och bryta ned dessa till digitala KPI:er i dina egna kanaler? En skön start på hösten och året 18/19.

Tips – tänk ofta, mycket och länge på hur du kan optimera ditt varumärkes upplevelse i en mobil värld!

2 + 9 =

Fyra steg till en mer insiktsdriven verksamhet

Vi utgår från att du som läsare har en förståelse för värdet av webbanalys och värdet av att vara ett insiktsdrivet företag genom webbanalys. Eller, att du som läsare i alla fall försöker nå dit med dina medarbetare, ditt varumärke eller din verksamhet. Men, hur...

Stort tack till alla som kom på torsdagens Qurious-event!

Vi vill tacka alla er som kom på torsdagens lyckade Qurious-event i Stockholm! Vi är så glada över hur många av er som kom och lyssnade, minglade, drack bubbel och bidrog till en härlig kväll där förändringskommunikation fick stå i fokus.   Under torsdagens event i...

Maverick och We & Sports i samarbete för mental hälsa bland idrottande ungdomar

Organisationen We & Sports arbetar för att förändra idrottsklimatet i Sverige och är resultatet av en pappas kamp för sin dotters psykiska hälsa. Syftet med initiativet är att arbeta förbyggande med psykisk hälsa hos idrottande ungdomar.   På torsdagens premiärevent i...

Självhjälpskurs i data, analys och leadshantering

Överväldigad av all data som ska tas fram?  Vi benar ut de grundläggande delarna du behöver ha koll på när det kommer till att analysera data.   Nu ska vi vara riktigt ärliga här. En webbanalys är bland det enklaste du kan sälja. Det är en produkt om går att sälja...

5 sätt att förtjäna dina kunders uppmärksamhet

"Kunden har alltid rätt" är ett begrepp som används ofta och mycket när vi pratar om köpupplevelser. Men, för att begreppet ska uppfylla sin mening behöver det appliceras även i praktiken. Det handlar om att ta vara på kundens upplevelse och relation till tjänsten,...

Snart är det dags för årets DME-event!

Den 8 november är det åter igen dags för Apsis årliga event, DME 2018, i Malmö. Dagen kommer bestå av spännande keynotes, breakout sessions och bland annat, en av våra Mavericks; Andreas Cederblad!   "Is your Growth potential broken? Create an experimental mindset...

Vi har blivit nominerade i Microsoft Partner Awards!

Vi har blivit nominerade och tagit en finalplats i Microsoft Partner Awards tillsammans med SAS - Scandinavian Airlines!   Tillsammans med SAS - Scandinavian Airlines har vi tagit en stark finalplats i kategorin Årets innovativa lösning. Vi är så glada och tacksamma...

Skapa insikter om dina besökare och öka din konvertering!

Vid arbete med konverteringsoptimering, strävar man efter att få besökare att göra det du vill att hen ska göra på din webbplats. Det kan exempelvis handla om att få en besökare att göra ett köp via en e-handel, en registrering av ett nyhetsbrev eller en delning av...

Från Funnel till Flywheel

HubSpots trattmodell som blivit en ikonisk förklaringsmodell för hela inbound-processen har nu av samma skapare blivit märkt som passé. Det nya? En modell där kundresan istället är ett kretslopp. Hälsa på Flywheel. Funnel – Trattmodellen för Inbound Marketing...

Video, video video – Väx med HubSpot Video

En av de mest efterlängtade nyheterna på årets Inbound 18 var video-funktionen. Äntligen kan Hubspots användare använda plattformen för att producera innehåll tillsammans med nya och spännande funktioner!   HubSpot har gått ihop med sin partner Vidyard för att ge...
Share This