Välj en sida

Alla vet vi hur svårt det kan vara att ”möta bonden på bondens språk” när det handlar om internetmarknadsföring och akronymer. Oavsett om vi ska exponera en ny kollega eller kund för en akronym inom internetmarknadsföring, kan vi aldrig vara helt säkra på att mottagaren vet vad vi pratar om när det handlar om internetmarknadsföring. I ett allt mer konvergerande näringslivsklimat med multipla discipliner, där alla ska förstå varandras språk och frågan som diskuteras, kan det vara uppfriskande med en lista som kan hjälpa dig att minnas, förstå eller kanske t.o.m skratta åt någon gammal goding –  vilken fångar din uppmärksamhet?

 

Läs även internetmarknadsföringens terminologi!

 

Akronym  

Definition

AI 

Artificial Intelligence

AFP 

Advertiser-funded Programming

AR 

Augmented Reality

ARF 

Advertising Research Foundation

API 

Application Programming Interface

ASN 

Autonomous System Number

ATF 

Above the fold

AVOD 

Annonsfinansierad video-on-demand

BTF 

Below the fold

BSSID 

Basic Basic Service Set Identification

CPA 

Cost Cost per Action

CPC 

Cost per Click

CPCV

Cost per Completed View

CPL

Cost per Lead

CPM

Cost per Mille (Kostnad per tusen visningar)

CPO 

Cost per Order

CPP 

Cost per Point

CPS 

Cost per Sale

CPT 

Cost per Transaction

CPV 

Cost per View

CRM 

Customer relationship management

CTA 

Call To Action

CTR 

Click Trough Rate

DMA 

Dedicated Market Areas

DMP

Data Mangement Platform

DNS 

Domain name server

DOOH 

Digital Out of Home

DPO 

Data Protection Officer

DSP 

Demand Side Platform

DRT 

Dynamik retargeting

eCPM 

Effective cost per Mille 

FPS 

Frames Per Second

GeoIP 

Geographic Information for IP addresses

GIS 

Geographic Information System

GDPR 

General Data Protection Regulation

GPS

Global Positioning System

GRP

Gross rating point

HTML 

HyperText Markup Language

IFA 

IFA Identifier for Advertisning

IO 

Insertion Order

IP 

Internet Protocol

IPS

Indoor Positioning System

ISP 

Internet Service Provider

ITR 

Interactions rate

KIA 

Kommittén för internetannonsering

KPI 

Key performance Indicator(s)

LBS 

Location Based Service

MRAID 

Mobile Rich Media Ad Interface Definitions

MRC 

Media Ratings Council

OBA 

Online Behavioral Advertising – Intressebaserad Marknadsföring

OTS

Opportunity To See

OTT 

Over The Top

PIB 

Position in Break

PPC 

Price Per Click

PPM 

Pay per Mille 

PPP 

Price Per Play

PPV 

Pay Per View

PTS 

Post och Telestyrelsen

RFP 

Request for Proposal

ROC 

Run Of Channel

ROI 

Return on investment

ROMI 

Retunr on market investment

ROS 

Run Of Site

RFP 

Request For Proposal

RTB 

Real Time Bidding

RON 

Run Of Network

SDK 

Software Development Kit

SEA 

Sökmotorannonsering (Search Engine Advertising)

SEM

Sökmotormarknadsföring (Search Engine Marketing)

SEO 

Sökmotormarknadsföring (Search Engine Optimizing)

SMO 

Social Media Optimization

SOV

Share of Voice

SSP 

Supply Side Platform

TRP 

Target Rating Point

UGC 

User Generated Content

VAST 

Video Ad Serving Template

vCPM 

Viewable Cost Per Mille

VMAP 

Video Multiple Ad Playlist

VPAID 

Video Player Ad-serving Definition

VR 

Virtual Reality

VTR 

View Trough Rate

WOM 

Word of Mouth

YoY 

Year over Year

 

 

Källa: IAB Sverige

 

https://iabsverige.se/akronymer/

 

2 + 10 =

Fyra steg till en mer insiktsdriven verksamhet

Vi utgår från att du som läsare har en förståelse för värdet av webbanalys och värdet av att vara ett insiktsdrivet företag genom webbanalys. Eller, att du som läsare i alla fall försöker nå dit med dina medarbetare, ditt varumärke eller din verksamhet. Men, hur...

Stort tack till alla som kom på torsdagens Qurious-event!

Vi vill tacka alla er som kom på torsdagens lyckade Qurious-event i Stockholm! Vi är så glada över hur många av er som kom och lyssnade, minglade, drack bubbel och bidrog till en härlig kväll där förändringskommunikation fick stå i fokus.   Under torsdagens event i...

Maverick och We & Sports i samarbete för mental hälsa bland idrottande ungdomar

Organisationen We & Sports arbetar för att förändra idrottsklimatet i Sverige och är resultatet av en pappas kamp för sin dotters psykiska hälsa. Syftet med initiativet är att arbeta förbyggande med psykisk hälsa hos idrottande ungdomar.   På torsdagens premiärevent i...

Självhjälpskurs i data, analys och leadshantering

Överväldigad av all data som ska tas fram?  Vi benar ut de grundläggande delarna du behöver ha koll på när det kommer till att analysera data.   Nu ska vi vara riktigt ärliga här. En webbanalys är bland det enklaste du kan sälja. Det är en produkt om går att sälja...

5 sätt att förtjäna dina kunders uppmärksamhet

"Kunden har alltid rätt" är ett begrepp som används ofta och mycket när vi pratar om köpupplevelser. Men, för att begreppet ska uppfylla sin mening behöver det appliceras även i praktiken. Det handlar om att ta vara på kundens upplevelse och relation till tjänsten,...

Snart är det dags för årets DME-event!

Den 8 november är det åter igen dags för Apsis årliga event, DME 2018, i Malmö. Dagen kommer bestå av spännande keynotes, breakout sessions och bland annat, en av våra Mavericks; Andreas Cederblad!   "Is your Growth potential broken? Create an experimental mindset...

Vi har blivit nominerade i Microsoft Partner Awards!

Vi har blivit nominerade och tagit en finalplats i Microsoft Partner Awards tillsammans med SAS - Scandinavian Airlines!   Tillsammans med SAS - Scandinavian Airlines har vi tagit en stark finalplats i kategorin Årets innovativa lösning. Vi är så glada och tacksamma...

Skapa insikter om dina besökare och öka din konvertering!

Vid arbete med konverteringsoptimering, strävar man efter att få besökare att göra det du vill att hen ska göra på din webbplats. Det kan exempelvis handla om att få en besökare att göra ett köp via en e-handel, en registrering av ett nyhetsbrev eller en delning av...

Från Funnel till Flywheel

HubSpots trattmodell som blivit en ikonisk förklaringsmodell för hela inbound-processen har nu av samma skapare blivit märkt som passé. Det nya? En modell där kundresan istället är ett kretslopp. Hälsa på Flywheel. Funnel – Trattmodellen för Inbound Marketing...

Video, video video – Väx med HubSpot Video

En av de mest efterlängtade nyheterna på årets Inbound 18 var video-funktionen. Äntligen kan Hubspots användare använda plattformen för att producera innehåll tillsammans med nya och spännande funktioner!   HubSpot har gått ihop med sin partner Vidyard för att ge...
Share This