Välj en sida

Alla vet vi hur svårt det kan vara att ”möta bonden på bondens språk” när det handlar om internetmarknadsföring och akronymer. Oavsett om vi ska exponera en ny kollega eller kund för en akronym inom internetmarknadsföring, kan vi aldrig vara helt säkra på att mottagaren vet vad vi pratar om när det handlar om internetmarknadsföring. I ett allt mer konvergerande näringslivsklimat med multipla discipliner, där alla ska förstå varandras språk och frågan som diskuteras, kan det vara uppfriskande med en lista som kan hjälpa dig att minnas, förstå eller kanske t.o.m skratta åt någon gammal goding –  vilken fångar din uppmärksamhet?

 

Läs även internetmarknadsföringens terminologi!

 

Akronym  

Definition

AI 

Artificial Intelligence

AFP 

Advertiser-funded Programming

AR 

Augmented Reality

ARF 

Advertising Research Foundation

API 

Application Programming Interface

ASN 

Autonomous System Number

ATF 

Above the fold

AVOD 

Annonsfinansierad video-on-demand

BTF 

Below the fold

BSSID 

Basic Basic Service Set Identification

CPA 

Cost Cost per Action

CPC 

Cost per Click

CPCV

Cost per Completed View

CPL

Cost per Lead

CPM

Cost per Mille (Kostnad per tusen visningar)

CPO 

Cost per Order

CPP 

Cost per Point

CPS 

Cost per Sale

CPT 

Cost per Transaction

CPV 

Cost per View

CRM 

Customer relationship management

CTA 

Call To Action

CTR 

Click Trough Rate

DMA 

Dedicated Market Areas

DMP

Data Mangement Platform

DNS 

Domain name server

DOOH 

Digital Out of Home

DPO 

Data Protection Officer

DSP 

Demand Side Platform

DRT 

Dynamik retargeting

eCPM 

Effective cost per Mille 

FPS 

Frames Per Second

GeoIP 

Geographic Information for IP addresses

GIS 

Geographic Information System

GDPR 

General Data Protection Regulation

GPS

Global Positioning System

GRP

Gross rating point

HTML 

HyperText Markup Language

IFA 

IFA Identifier for Advertisning

IO 

Insertion Order

IP 

Internet Protocol

IPS

Indoor Positioning System

ISP 

Internet Service Provider

ITR 

Interactions rate

KIA 

Kommittén för internetannonsering

KPI 

Key performance Indicator(s)

LBS 

Location Based Service

MRAID 

Mobile Rich Media Ad Interface Definitions

MRC 

Media Ratings Council

OBA 

Online Behavioral Advertising – Intressebaserad Marknadsföring

OTS

Opportunity To See

OTT 

Over The Top

PIB 

Position in Break

PPC 

Price Per Click

PPM 

Pay per Mille 

PPP 

Price Per Play

PPV 

Pay Per View

PTS 

Post och Telestyrelsen

RFP 

Request for Proposal

ROC 

Run Of Channel

ROI 

Return on investment

ROMI 

Retunr on market investment

ROS 

Run Of Site

RFP 

Request For Proposal

RTB 

Real Time Bidding

RON 

Run Of Network

SDK 

Software Development Kit

SEA 

Sökmotorannonsering (Search Engine Advertising)

SEM

Sökmotormarknadsföring (Search Engine Marketing)

SEO 

Sökmotormarknadsföring (Search Engine Optimizing)

SMO 

Social Media Optimization

SOV

Share of Voice

SSP 

Supply Side Platform

TRP 

Target Rating Point

UGC 

User Generated Content

VAST 

Video Ad Serving Template

vCPM 

Viewable Cost Per Mille

VMAP 

Video Multiple Ad Playlist

VPAID 

Video Player Ad-serving Definition

VR 

Virtual Reality

VTR 

View Trough Rate

WOM 

Word of Mouth

YoY 

Year over Year

 

 

Källa: IAB Sverige

 

https://iabsverige.se/akronymer/

 

10 + 8 =

84 akronymer som hjälper dig att förstå internetmarknadsföring

Alla vet vi hur svårt det kan vara att "möta bonden på bondens språk" när det handlar om internetmarknadsföring och akronymer. Oavsett om vi ska exponera en ny kollega eller kund för en akronym inom internetmarknadsföring, kan vi aldrig vara helt säkra på att...

Hur många leads behöver du för att nå ditt intäktsmål?

Försöker du fånga så många B2B-leads som möjligt med din leadsgenerering? Har du en tydlig förståelse för hur många leads du verkligen behöver? Ett trick från oss är att du kan börja med ditt årliga intäktsmål. Utifrån ditt årliga intäktsmål kan vi sedan arbeta...

Skapa en digital marknadsföringsstrategi i endast tio steg

Ibland är det bra att stanna upp och reflektera över hur den operativa marknadsföringsstrategin ser ut, vad den innehåller och hur den presterar. Frågorna som vi mår bra av att ställa oss kan vara många, men de flesta team brukar ställa frågor i stil med: Innehåller...

Stresstesta din sajt och förbättra din inbound marketing

Har du funderat på varför du syns dåligt i sökmotorerna? Om du upptäckt att du kanske inte indexeras på Google särskilt bra, kan det vara en bra idé att göra ett stresstest. Ett stresstest kan bestå av ganska enkla verktyg och värden. Läs vidare för några snabba tips...

Terminologin som hjälper dig att förstå internetmarknadsföring

Alla vet vi hur svårt det kan vara att "möta bonden på bondens språk" när det handlar om internetmarknadsföring och akronymer. Oavsett om vi ska exponera en ny kollega eller kund för en akronym inom internetmarknadsföring så kan vi aldrig vara helt säkra på att...

Vad är Marketing Automation?

Foto: Sunisa Mist. Marketing automation är systemet som förenklar er marknadsprocess och samtidigt hjälper er med leadsgenerering. Hur? Genom att anpassa innehåll utifrån era kunders digitala fotspår.   Många idag tror att ju mer marknadsföring som produceras, desto...

Digital marknadsföring på kundens villkor

Ge dina besökare, användare och kunder den upplevelse de förväntar sig– och mer! De flesta av oss besökare, användare och kunder har idag högre förväntningar på lösningar och upplevelser än tidigare. Den upplevelse du som företag, organisation eller handlare kan...

Vad är Inbound Marknadsföring?

Foto: Matthew Henry. Inbound marknadsföring – strategin som hjälper dig optimera innehåll utifrån dina riktiga användares behov och intressen. Resultatet? Fler köpbenägna leads. I det här blogginlägget ska jag försöka förklara den resultatdrivna...

Fem steg för en bättre kundupplevelse

Ett bra sätt för att hitta inspiration till såväl sig själv som sin organisation, är att kika in i studier från exempelvis Econsultancy och Google. Med bakgrund inom publicist-, retail- och B2B-branschen, kan vi känna igen oss i hur det har sett ut på andra platser i...
Share This