Välj en sida

Inbound marknadsföring – strategin som hjälper dig optimera innehåll utifrån dina riktiga användares behov och intressen. Resultatet? Fler köpbenägna leads.

I det här blogginlägget ska jag försöka förklara den resultatdrivna marknadsföringsmetoden: Inbound. En digital strategi med en datadriven approach på marknadsföring.

Det pratas mycket om den digitala utvecklingen idag och hur användares och kunders beteenden online har förändrats. I och med detta, så är det ju såklart logiskt att även säljare av tjänster, produkter eller varumärken, behöver förändras. Hur då? Genom nya strategier. Det är dags att flytta fokus från säljcentrerad marknadsföring till kundcentrerad marknadsföring. Från Outbound till Inbound.

 

 

Målet med Inbound marknadsföring är att, med rätt verktyg och optimerat innehåll, kunna attraheta besökare, konvertera dessa till leads, för att därpå omvandla dem till kunder för att slutligen bli det som brukar kallas promoters.

Nedan ser du en sammanfattning av de fyra faser som man utgår från vid optimering av innehåll:

Attract: I det första steget som brukar kallas attract, ligger fokus på att attrahera nya, fler och rätt besökare till tjänsten i fråga. Innehållet i det här steget kan exempelvis vara ett blogginlägg som är format utifrån dina ideala kunders behov.

Convert: När du har tilltalat besökare är nästa steg att konvertera dessa till leads. För att göra detta behöver du öppna upp för konversation i den form som passar dem bäst och som resulterar i att besökarna är villiga att lämna kontaktinformation. Detta är en förutsättning för convert-fasen.

Close: I den tredje fasen, close, är målsättningen att förvandla leads till kunder och användare. För att kunna konvertera leads så effektivt som möjligt och vid rätt tidpunkt, behöver du rätt verktyg. E-post som verktyg kan exempelvis vara effektivt i detta stadie.

Delight: För att fortsätta förtjäna dina kunders uppmärksamhet, måste du skapa innehåll, design och teknik som är baserad på deras behov. Detta kommer i sin tur leda till att kunder, användare och besökare är nöjda, kommer köpa mer och dessutom rekommendera dig till bekanta.

 

Vill du få en djupare inblick i ämnet, kan du ladda ner vår guide om Inbound marknadsföring via formuläret längst ner!

Tre anledningar till varför Inbound Marketing

är ett måste i dag:

1. Användarna är självständiga online och inte längre beroende av en säljare för att få tag i information om en produkt eller tjänst.

2. Användarna befinner sig i olika kanaler och har mer kontroll över vilken information de tar emot, hur de tar emot den och var de tar emot den.

3. Användarna förväntar sig skräddarsydda upplevelser och lösningar online.

Share This